Mjölby 090831

Har varit i Mjölby nu över en vecka, min lilla Sofia har genomgått en biopsi mellan lungorna, som resulterade i en blödning, så dom blev tvugna att öppna henne akut. Hon mår bättre nu, men får inte lyfta något, inte ens ta emot sig med armarna om hon ska sätta sig eller stiga upp. Hon kan heller inte ta hand om Barro så det gör jag denna veckan, + att jag hjälper till med annat som hon känner att hon inte klarar. Barro är en underbar Rotweiler, det är som att han förstår att han inte får hoppa mot Sofia, han tar det väldigt lungt när hon är i närheten. Nu väntar vi på svaret från hematologen vad det var för knöl dom tog prover på.

Har ännu inte orkat skriva färdigt bloggen från semesterseglingen, men den kommer. Får vi ett negativt besked från hematologen så blir det nog tyvärr så att vi kör hem båten ganska omgående, då är den säsongen över för i år.

Söndag 0809

Hade tänkt ligga på stranden hela dagen idag, men det var lite moln på himlen så vi bestämde oss för att försöka ta oss ut till fyren på östsidan av ön. Tog cyklarna  och cykla iväg, efter ca 2 km svängde vi av "stora" vägen och in på Örknen, det var två hjulspår och ibland var det bara sand, och då fick vi släpa med oss cyklarna... Men vi kom fram till slut.

Var ganska trötta när vi kom fram. Satt där vid fyren en stund och tittade ut över havet innan vi började ta oss tillbaka igen.
Tog en annan väg som till att börja med såg bättre ut, men den resulterade i bara sand, och var ännu jobbigare, till slut kom vi ut vid flygfältet och därifrån gick det en bättre väg, stannade till i byn och köpte varsin välförtjänt öl. Sen cyklade vi tillbaka till båten. Gick ut och åt jungfruhummer på restaurangen på kvällen. Sen satt vi med två par från Varberg. Trevligt.

Lördag 0808

Stefan sa igår kväll att han skulle stiga upp tidigt idag.... jag visste inte att han menade så tidigt som 05,00, och att han tänkt fiska då.... för det satt en segelbåt i våran ankarlina. Vi hade lagt vårat ankare över hans och när han inte fick loss sitt så la han i backen. Men han dök i och ner under båten, den låg två varv runt, så han lyfte av den och så var båten fri. (tackar att man har blyad lina, så det inte trasslade mer.) Sen gick vi in och lade oss ett tag till.
Tog en cykeltur, och sen vandrade vi tillbaka mot båten med cyklarna på stranden.

När vi närmar oss hamnen så stannar vi på stranden ett par timmar och badar. På kvällen tog vi det bara lungt.

Fredag 0807

Mölle - Anholt 44,21 NM

Vi lämnade Mölle efter att jag pratat med både Sofia och Sara, dom tyckte inte att jag behövde komma hem över helgen.
När vi närmade oss Anholt blev vattnet alldeles grönt, och man såg sandbotten långt ut.
Det såg ut som att det var fullt i hamnen, för en som aldrig har varit här förut, det var massor med master och det låg båtar på svaj utanför hamnen, vi gick in och titta, och det fanns flera platser lediga.
Käkade mat, sen gick vi en sväng. Som tur var hade vi badkläder på oss, för det ljuvliga vattnet inbjöd till kvällsbad.

Torsdag 0806

Idag har Sofia fått svar på röntgen som hon gjorde i tisdags, det ser inte bra ut, men vi ska inte måla fn på väggen ännu.
Hon kommer att få en kallelse för biopsi så fort som möjligt, och när vi fått svar på den så vet vi vad som händer...det är ganska jobbigt just nu. Men Sofia jag vet att du är stark, och vi finns här för dig.

Tog en promenad up till Kullens fyr.

Var ute och gick i ca 4,5 timme, det var ungefär 5 km upp till fyren, fikade där uppe sen gick vi ner till silvergrottan, och det var ingen lätt klättring på dom bergstens skrevorna. Tog stigen tillbaka tillbåten, och rätt var det var så stog jag nästan öga mot öga med en ko, men vad söta dom var. Tog en dusch när vi kom tillbaka till båten och det kan jag säga behövdes, så blöt av svett som man var efter den vallfärden.
Ove, Eva-Lee och Oscar kom på besök, vi gick upp till restaurangen och åt fisk. Sen gick vi tillbaka till båten och spelade lite kort, tror Oscar gilade det. Kul att ni kom och hälsade på.
Imorgon lättar vi nog ankar igen, får se om det blir Anholt.

Onsdag 0805

Ven - Mölle 26,58 NM

Lämnade Ven för att ta oss till Gilleleje.

Pratade med Ove när vi var i Helsingborg, dom ska ta bilen till Båstad imorgon för Oscar ska spela SM i tennis
Vi åt lunch på restaurang, sen handla vi mat på ICA och efter det så tog vi oss upp till Mölle istället för Gilleleje.
La till som 4:e båt ut från bryggan, det tyckte inte den danska tanten i båten längst in om, så hon kom klivande över dom andra båtarna och frågade om vi inte förstog vad hon sa.... jag frågade henne vad hon tyckte att vi skulle göra då???? men det visste hon inte, sa till henne att vi ska gå runt och kolla om det finns nåt annat alternativ. men det var fullt över allt, pratde med hamnkapten, frågade om vi kunde ligga som vi gjorde, och det var okey + att vi kunde lägga ytterligare en båt utanpå oss, sen hörde vi inget mer.

Tisdag 0804

Cyklade runt på Ven, lättare att cykla runt här än på Bornholm, den här ön är inte så stor.
På kvällen åt vi mat på krogen i svängen.

Sen satt vi i båten och lyssna på dragspelsmusik. Titta på en film innan vi la oss.

Måndag 0803

Köpenhamn - Kyrkbacken (Ven) 15,63 NM

Gick bort och duscha på sjömanshotellet innan vi åt frukost.
Sen gick vi en rejäl shoppingrunda på ströget, butiker upp och ner för här är många våningar i butikerna.

Sen gick vi tillbaka till café Norden och åt en riktigt stor nachostalrik. Den var riktigt god.
Tog en kaffe när vi kom tillbaka till båten, sen gav vi oss iväg mot Ven (kyrkbacken)

Blev väl mottagna av  hamnkapten och skådespelaren Christer Söderlund, man kände sig riktigt välkommen. När vi sedan skulle betala hamnavgift så berättade han om alla sevärdheter på ön, som vi inte får missa imorgon.
Ett hamn värd att rekomendera.

Söndag 0802

Falsterbokanalen - Köpenhamn 28,75 NM

Tankade innan vi åkte.

Satte genacker  och det gick som tåget in mot Öresundsbron. Gick in till Limhamn för att hamndla på den svenska sidan innan vi gick vidare mot Köpenhamn.

Tog oss ända in till Nyhavn, riktigt mysigt att äntligen vara här. Vi gick ut och åt på en av hamnkrogarna, gott.
Tog en kvällspromenad på ströget, och slank in på Café Norden och tog oss varsin gooood irish coffey.
Hit går vi nog och äter imorgon.

Lördag 0801

Allinge - Falsterbokanalen 73,27 NM

Startade från Bornholm 07,20, inte mycket vind och den som var kom framifrån.
Tanken var att vi skulle gå till Ystad, men klockan var så lite på dagen så vi ville inte stanna till ännu, utan fortsatte så länge vi orkade och det blev Falsterbokanalen.
Tvättade av båten när vi lagt till och det behövdes verkligen.
Sen gick vi bort till grillen och åt sibylla hamburgare, det var inte igår.
Somnade som valigt i soffan framför tv:n.