Blåsigt Bornholm 0730

Idag hade dom varnat för att det skulle blåsa, och dom skulle stänga portarna i hamnen så att man inte kunde komma ut... så vi såg till att båten låg bra, sen tog vi den dyra bussen till Dueodde 284 kr tur och retur.

Dueodde Fin sandstrand ungefär som i Falsterbo, först var vattnet hisnande, men sen var det riktigt skönt.

Steg av bussen i Svaneke, gick en sväng till hamnen Stefan köpte en flaska inhemskt  vin, sen gick vi upp till Pernille Bylow glasblåseri, köpte en fin glas skål. Sen satte vi oss på Brygghuset och tog en fika innan vi fortsatte med bussen tillbaka till Allinge.

0729 Christians ö

Började dagen med en cykeltur upp till Hammerhus fästningsruiner, det var stort och mycket ytor utanför själva fästningen. Sen cyklade vi tillbaka till hamnen för vi hade beställt biljetter med färjan över till Christians ö.

En fantastisk ö, väldigt välbevarad, ca 100 st bofasta och 60 - 70000 tuister per år.
Gästhamnen är öppen för vindar sv - no och då är det nog inte så trevligt.

Bornholm 0728

Kåseberga - Bornholm 29 NM

Lämnade Kåseberga före 09,00 i morse. Styrde rakt österut, mot den nordligaste änden av Bornholm.

Gick in vid Allinge, och innan kvällen så låg vi 25 segelbåtar + ett antal motorbåtar i hamnen.

Tog en promenad på byn, sen tog vi fram våra cyklar och tänkte ta oss till Hammar fyr, men vi kunde inte cykla sista biten utan fick gå,och när vi kommer fram visar det sig att det är fyren vid Hammer udde, så vi fick fortsätta att gå en bra bit till och uppför berget, men till slut kom vi fram dit vi tänkt oss.

Hammer fyr
I stället för att gå sandpromenaden så gick vi stora vägen tillbaka till våra cyklar. Cyklade tillbaka till båten och beställde en pizza i hamnen när vi kom fram, den var god. Lyssnade på live musik från hamnrestaurangen sittande i båten.
I morgon har vi planer på att ta färjan över till Christians ö, och på em / kvällen se ruinen Hammerhus.

Bonasia spinnackerseglar

Till Bonasia med besättning, så här såg det ut när ni susade förbi.
Kul när man möter båtar som är ifrån hemtrakterna.

Måndag 0727

Falsterbokanalen - Kåseberga 42,96 NM

Steg upp 9:e, var vid båtaffären vid 10:e, och kl 11 fick vi broöppning i kanalen. Satte segel efter kanalen och styrde österut, efter ca 10 Distans fick vi ta hjälp av motorn, vinden dog ut. La till i Kåseberga vid 18 - tiden.

Tog en promenad upp til Ales stenar, vilken vy härifrån, man ser ända bort till Bornholm. Åt mat på restaurangen nere i hamnen, glasat staket runt terassen utsikt över havet.

Söndag 0726

Landskrona - Falsterbokanalen 31,82 NM

Lämnade Landskrona vid 10:e tiden, satte segel utanför rännan. Seglade in under

Öresundsbron, och vidare ner mot Falsterbokanalen.
Efter att vi lagt till bytte jag om och stack ut och sprang 30 min. Tog en cykeltur in till "stan" efter att jag duschat.
Åt mat på restaurang, sen köpte vi glass på coop och cykla tillbaka till båten och tog en kaffe med glass där.

Lördag 0725

Torekov - Helsingör - Råå - Ven - Landskrona 50,90 NM

Grannarna som var tyskar knackade på 08,30 och sa att dom skulle gå vid 9:e tiden, och vi gjorde oss iordning och gick samtidigt. Det blåste som mest 12 m/s motvind och gick bra sjö.

När vi rundat kullens fyr så la sig sjön lite, gick över på danska sidan mot Helsingör.

Sen över på svenska sidan igen till Råå, stannade till och tog en kaffe där. Efter det försökte vi lägga till vid två olika hamnar på Ven men det var fullt, så vi gick vidare till Landskrona.
Där flyttade hamnärden sin båt inåt så att vi kunde ta hans plats, för djupets skull. Packade upp våra cyklar och tog en tur, sen la vi oss i båten och titta på tv.

Fredag 07 24

Varberg - Torekov 48,74 NM

Gick över till andra hamnen i Varberg för att tanka, sen stack vi söderut igen vid 10:e tiden.
Ett par distans innan Torekov hamnade vi i ett rejält regnoväder, men till slut kom vi i land.
I Torekov var det någon form av hamnfestival med uppträdande, stånd och öltält.
Tog en promenad utefter stranden innan vi gick tillbaka till båten och satte oss och titta på tv.

Onsdag 0722

Öckerö - Varberg 40 NM
Planerna var att gå ner till Vrångö. Gick utsidan för att kolla om det gick mycket sjö efter att det blåst som det gjort sista dygnet. Vinden har vridigt mot s - so och det gick ingen sjö alls, så vi fortsatte söderut.

När vi passerat Nidingen så blev det ganska gropigt, satte segel och kryssade ett par timmar, sen var det inte långt kvar till Varberg. Gick ut och åt när vi kommit iand.

Torsdag 0723

Har gått på stan idag.
Ringde Åsa hon kom och hämtade oss och vi fick se hur hon bodde.

Tog en promenad bla vid fästningen.
Imorgon går vi nog vidare mot Helsingborg.

Måndag 0720

Sov till 9,30 jag var väldigt trött även efter vi stigit upp.
Båtar börjar lämna hamnen och vi gjorde en snabb flytt till en plats i lä, gick bort till Seamona och tala om ny adress, då ska dom gå över till Öckerö, så så länge låg vi i lä.

Gick med över till Öckerö, Bernt, Lennart och Irene x 2 kom också till Öckerö. På kvällen grillade vi, och sen tog vi en promenad, och efter det satt vi i våran båt innan vi bröt upp för kvällen.

0721 Tisdag

Inatt har det blåst, tar det väldigt lungt idag för det blåser fortfarande. Gick en promenad vid lunchtid, efter det fixade vi sill och potatis. På kvällen spelade vi boul.

Här är det paus och damerna vann första set. Andra set vinner tyvärr herrarna med en ynka poäng, sen börjar det bli ganska kallt så vi får fortsätta vi ett annat tillfälle. Vi gick och satte oss i lä, sen gick vi och lade oss vid 23 - tiden.
Ska gå vidare ner mot Vrångö imorgon.

Semester

Söndag 0719

Lämnar ett mulet Hunnebo vid 9,15 på morgonen tillsammans med Bernt och Irene och Lennart och Irene, gick söderut.
Det är mycket båt ute. Vid Fisketången passerar vi en stålbåt som frågar Bernt om han ska mot Lysekil, jo det ska vi säger Bernt, då säger killen " Då kan jag följa dig för jag orkar inte gå ner i båten och hämta upp sjökorten"
Bernt, Lennart och Irene x 2 gick in till Skärhamn och vi fortsatte ner till Källöknippla, där stog Sigge och Monika och tog emot oss, trevligt.