Pingst

Fredag kom inte jag ut till Hunnebo förrän 22,00, hade en körning till Finspång på dagen. Passerade Mjölby på vägen hem och träffade Sofia, Gustav och Barro, det var ett tag sen jag såg dom, Sara var upptagen så hon kunde inte vara med.

Lördag

Lämnade bryggan vid 9,30 tiden, styrde norrut det blåste inte speciellt mycket så vi tuffade sakta upp mot Fjällbacka skärgård, gick ut till Lyngö vi har inte varit där tidigare så det var nytt för oss, Knut o Agneta, Fidde o Carina var med, när vi kom in i lagunen så låg Gittan o Bagarn där med. Det blev riktigt trevligt. Satt på berget i solen fram tills den försvann bakom berget och då var klockan 22,30.

Söndag Solen sken så fint när vi vaknade på morgonen. Tog det lungt åt frukost i sittbrunnen, sen drog Fiddelina, dom skulle hem på kalas. En stund senare gick Joanna, dom skulle hem och fira mors dag. Kap och vi gick samtidigt men valde olika vägar ner mot Hunnebo, vi gick utomskärs och seglade genacker, i början drog det på bra men sen dog vinden ut, gick in vid länsmanshålet och då fick vi lite drag i seglet igen, så vi segla ända in till hamnen. Vi har fått väldigt mycket sol i helgen känner man på kroppen. Tog det lungt när vi kom iland, Ola o Mia kom förbi, bestämde att dom ska åka med oss nån helg när det blir fint väder, Kul. Åkte hemåt vid 19 - tiden.

Kristihimmelsfärds helgen

Kom ut till båten sent på onsdag kväll.

Torsdagen bjöd inte på något bra väder förräns mot kvällen, så vi passade på att ta bilen och gå en sväng på bryggan i Smögen med fam Thörnkvist. På kvällen satt vi och spelade kort allihopa i våran båt, även syster J kom upp till Hunnebo med båt.

Fredagen regnade det i stort sett hela dagen, Stefan och jag åkte på shopping tur.
På kvällen var vi hos fam Wennergren en sväng, halvägs dit kom en knall och det började att ösregna så vi ställde oss mellan två båthus och vänta ut regnet.

Lördagen lämnade vi äntlgen hamnen, körde ut mot Uggenabben och satte segel upp mot Saltkärskäring, gick in vid Hornöränna och vidare uppåt, utsida Hamburgö. Tänkte lägga till i viken på norra lilla Hamburgö, men det blåste rätt in där, så vi gick till Rävholmen och la till där, syster J gick med oss.

Fam Thörnkvist kom förbi, men dom hade problem med ankarspelet så dom fortsatte hemåt, det var lite tråkigt.

Grillade lax med gönsaker till framåt kvällen, det var väldigt gott.
När vi senare på kvällen skulle lägga oss så kollade vi upp förtöjningen, sträckte upp ankaret lite och då släpper det från botten, kastade loss och försökte få det att sätta sig igen men det gick inte, så vi bestämde oss för att gå in till Hamburgsund över natten.

Söndag tog det lungt på fm, sen drog vi oss ner mot Hunnebo igen, det var ganska guppigt på Valöhuvud.
Grejade lite i båten, sen gick vi bort en sväng och pratade med Amalias besättning innan vi packade ihop och åkte hem.

Hoppas på bättre väder framöver.

Skagen 1 maj helgen

Fredag
På fredagen drog vi över til Skagen tidigt på morgonen, tog med oss trevliga bekanta. Det blåste ingenting så det blev motor hela vägen, det tog 8 timmar från Smögen.
När vi kom iland så gick vi ut och åt mat vid en av hamnkrogarna, efter det tog vi en liten promenad inne i byn, och på kvällen satt vi i båten och pratade, vi var ganska trötta allihopa så vi lade oss vid 23 tiden.

Lördag
Packade vi en pick nick korg och gick vägen genom byn, och vidare ut mot grenen, när vi kom ut på stranden satte vi oss i lä av sanddynerna, underbart att bara sitta och blicka ut över sandstranden och havet.

Sen gick vi ut mot grenen

och nu har vi stått i olika hav på en och samma stund.

När vi väl kom tillbaka till båten tog vi fram grillen och fixade mat, sen spelade vi lite kort, lyssnade på musik och sjöng med, det blev lite senare den här kvällen.

Söndag
Steg upp strax innan klockan var sju, 7,45 lämnade vi Skagen. Det blev en gungig färd över tillbaka mot Smögen, tror att alla kände av sjösjukan mer eller mindre. 13,30 kom vi in vid Smögen och alla tyckte att det var skönt att det slutade att gunga, sen tog det ytterligare en timme upp till unnebostrand.
Det har varit en riktigt trevlig helg, så Petra och Harald och Michaela ni är välkomna att följa med igen, fast på en lite kortare tur nästa gång kanske.