090912 Lördag 0913 Söndag

Stefan åkte ut till Hunnebo igår, och jag åkte ut idag, (jag jobbade till sent på Fredag kväll och orkade inte åka ut då)
När jag kom ut säger Stefan "Ska vi ta hem båten?" Nu frågar jag... Jag funderade en stund, men tyckte väl att det kanske vore skönt att få hem den medans det fortfarande är någotsånär varmt. Så 11.30 kastade vi loss från bryggan för sista gången i år.
Stannade till i Kungshamn och handla på Skeppet innan vi fortsatte.
Det var många båtar som seglade, vi var lite tveksamma att det skulle blåsa så mycket så att det skulle ge något.
Men vi satte segel efter Fisketången och fick bra fart ner mot Lysekil.

Sen tog vi ytterligare ett beslut och det var att gå ut vid Brofjorden och gå utomskärs.
Vi pendlade mellan 6-9 knop, och det var riktigt roligt att segla.
Gick in igen söder om Klädesholmen, tog ner seglen inne i rännan vid Marstrand, vidare Albrektsundskanal, sen satte vi segel igen, ner mot Björkö, in mot Göteborg och tog ner seglen innan Älvsborgsbron.
Stannade till för dagen vid Eriksbergkranen.

0913 Söndag

Här under kranen har vi sovit gott inatt.
Fortsatte älven norrut, fick vänta 30 minuter på broöppning vid Marieholmsbron.
Hämtade upp Ingela (Stefans mamma) i Kungälv, hon fick åka med upp i älven till Trollhättan.
Vi hade ganska stark motström på vissa ställen i älven, då gjorde båten bara 3 knop, så det tog tid innan vi kom hem. Men vi hade tur med slussning i Lilla Edet och i Trollhättan. Lade till vid Spikön och packade ihop våra grejor och gick hem. Det var en fin dag på älven vädermässigt.

Hemma igen

090909 Onsdag

Nu är det snart två veckor sedan jag var ute vid båten sist. Det finns dom som redan har tagit hem sina båtar, och det börjar kanske bli dags att göra det, men vi skulle vilja ha ett par helger till innan vi kör hem inför motorbytet.
Har varit i Mjölby och hjälpt Sofia efter hennes operation (under tiden som Gustav varit i Spannien och hälsat på sin bror) åkte hem därifrån igår kväll, och idag ringde dom från hematologen och sa att dom inte kan hitta någon aktivitet i lymfkörtlarna, och ett helt berg trillade ur bröstet på mig, vad glad jag blev för Sofias skull. Nu kan hon fortsätta att studera som hon så gärna vill, och behöver inte tänka på cellgifter och isolering.
Det var skönt att komma hem, har bara varit hemma en vecka på hela sju veckor.
Hoppas att det blir bra väder till helgen, då kanske man kan ta sig till Väderöarna en gång till i år.

Fredag 0814 Lördag 15

På fm tog vi oss ända ut till Huö, Stefan badade, vi andra tjötade mest. Fam Thörnkvist kom oxå ut en stund innan dom skulle iväg med Oskar och spela tennis.

Hade trevligt på berget i solen med god grillad mat, (bra grill Eva-Lee) och gott vin till. PÅ kvällen satt vi och spelade kort i våran sittbrunn, det blev ganska mörkt och slutade med att både Fidde o Carina satt med varsin pannlampa. Dagen efter kom vi på att det varit bättre att sitta nere i båten med riktigt ljus.

Lördag 0815

Idag ska det blåsa upp och ev börja regna, så vi bestämde oss för att gå tillbaka till bryggan i hamnen igen.
Det går att ha trevligt även där.

Torsdag 0813

Hunnebo

Åkte ner till Smögen och gick på bryggan, redan nu så var rean nästan över, så tidigt helt otroligt. Köpte iaf årets första julklapp och vad det är kan jag inte avslöja här, ifall att personen läser detta.
Köpte kräftor och räkor till oss och Fidde o Carina, ska äta tillsammans med fam Thörnkvist.
När vi kom tillbaka till båten så tog vi en promenad ut till Gåsön och hälsade på Gittan o Bagarn en stund.
Vi tog båten bort till Sea Port, Fidde, Carina, Gittan och Bagarn kom dit och vi käkade kräftor och räkor tillsammans med besättningen på Lee Way.

Hade en riktigt trevlig kväll, roligt att få träffa sina bekanta igen efter flera veckor för oss själva.

Onsdag 0812

Skärhamn - Hunnebostrand 39.15 NM

Efter en shoppingrunda så lämnade vi Skärhamn, gick upp mot Mollösund, sen gick vi ut till Måseskär....

För att ta ett bra kort på fyren till samlingen på väggen i köket hemma.
Efter det drog vi ut genuan och efter att vi passerat Gullholmen så satte vi även storen. Seglade ända upp till Fisketången, sen gick vi för motor genom soten till Hunnebo. Hemma igen!
På kvällen tog vi en promenad och kollade båtar i gästhamnen.

Under semestern avverkade vi sammanlagt 622,31 NM

Tisdag 0811

Bua - Skärhamn 58,81 NM

Lämnade Bua 10.20, det gick hög sjö och blåste c:a 10 - 12 m/s. Körde med motor och genua tills vi kom in vid Vrångö, då stängde vi av motorn och seglade på enbart genuan. Det är väldigt fint runt Vrångö och Donsö.
Strax innan Källöknippla satte vi storen och fick bra fart upp mot Marstrand, tog ner seglen innan Albrektsunds kanal, och satte dom igen efter Malepert och seglade ända upp till Skärhamn, den inre vägen är lite utmanande när man seglar och behöver slå och möter andra båtar och grynnorna som finns där, kul.
Gick bort till Kapten Hadock och åt mat. Satt och tittade på en mindre segeltävling som gick utanför fönsten.

Måndag 0810

Anholt - Bua 41,93 NM

Kom inte i säng förrän klockan var 01.30, och hade bestämt oss för att lämna Anholt senast 07.00, men riktigt så blev det inte, vi kom inte iväg förrän klockan var närmare 8.
Till att börja med blev det motorgång, sen drog vi ut genuan, och efter ett par timmar satte vi storen oxå. Hade tagit sikte mot Göteborg, men insåg ganska snart att sjön var jobbig och att vi inte skulle orka den långa sträckan, så vi tog sikte mot Varberg istället, och då fick vi sjön i en bättre vinkel in mot båten. Och ändå blev jag lite sjösjuk, första gången på säkert 10:e år, fastän jag satt och styrde.
Istället för Varberg gick vi till Bua (Ringhals). Vid 14.30 tiden hade vi lagt till och fixat mat och ätit, vi var väldigt trötta efter maten så vi lade oss och sov, vaknade igen vid 19 - tiden. Gjorde en fika, tog en promenad sen titta vi på tv, och framåt 23.30 gick vi och lade oss och somna, otroligt nog eftersom vi sovit så länge på em.