Färdigplastat

Nu är det målat med gelcoat o VCtar så nu blir det installation av motorn och elen till bogen,
äntligen lite vår i luften oxå.





Lite tankar runt Bogpropellern mm.

Folk undrar hela tiden om inte vi köpte en ny båt, med tanke på hur mycke vi har satt "sågen"i denna båt!!
Man gör ju förbättringar hela tiden o det är ju ingen skillnad på ny eller gammal båt
Men jag har väl varit den som har varit motsträvig till bog.
Jag tycker att man ska kunna hantera båten ändå, men visst kan det bli situationer där man kunnat önska sig detta. Men Solbritt känner att det kan vara bra om hon är ute själv o seglar o ska in i någon hamn eller bara är inne i Smögens hamn o tittar runt och jag kan väl hålla med om det att i vissa hamnar så kan det vara lite trångt. Tex Mölle hamn.
Ska bli kul o se hur den uppför sig för vi satte bogen lite längre fram än andra med tunnel.

Spackling









Nu är det bara finputsning kvar o sen ett lager med topcoat o Vc Tar sen är det bara att börja montera delarna. Hade tänkt att vara klar med detta innan motorn kommer för då ska ju båten dras ut ur båthuset.


Mera bilder på bogpropeller installationen


Så idag kom beskedet ifrån Volvo Penta

Dem har kört motorn i bänk för att konstatera felet, Dem började med en belastning på 13 Hkr då var allt normalt ökades till 22 Hkr och då tog  det inte många sekunder förrän motorn gick varm. Efter analys så visade det sig att kylkanalerna var igensatta med beläggning, inte så att man kunde se det utan att ta loss värmeväxlaren o mäta i kanalerna då såg man en minskning på diametern. det lilla räckte för att få motorn att gå varm tydligen. Enligt VP så är det fel glykol som har använts och då blir det så här. Motorn är ju monterad på varvet o då borde inte detta inträffa tycker jag. Men det är bra att veta hur känslig motorn är för störningar i kylsystemet, Det man kan undra över varför har inte Penta "lite" större marginaler på sina små motorer???!
Men nu så ska motorn monteras tillbaka i båten nästa vecka, sen får vi se.



RSS 2.0