2008

0726 Lördag Söderköping 37,13 Nm

Hans Lena och barnen och Yngve och Birgitta kom förbi på fm i Söderköping innan vi drog vidare dom skulle till Öland på husbilssemester. Kurt steg av och åkte hemåt (tackar honom så mycket för hjälpen denna vecka) Vi lämna stället vid 12-tiden. Det var riktigt varmt i dom 4:a sista slussarna innan vi kom ut på öppet vatten. En bit efter sista slussen så badade vi alla 3 efter båten, det var riktigt skönt. En storslagen natur mellan Slätbaken och Landsort, många fina öar. Vi lade till i en vik utanför Oxelösund för natten och fixade taccos, seglade lite med den lilla segelbåten som Stefan hade tagit med sig, sen tittade vi på film innan vi lade oss.

0727 Söndag Oxelösund 84,99 NM

Startade kl 8 innan vi ätit frukost, den gjorde vi efter att Robban stigit upp vilket inte var så långt efter oss för han ville inte missa något. Har passerat många fina ställen, även seglat en del och så navigerade vi fel så vi var på väg in till Södertälje, det blev en försening på ca 4 timmar. Passerade en lite trängre passage vid landsort, där det var riktigt fint. Var inne i Nynäshamn och tankade 70 liter, trodde inte att det var sant när vi skulle betala, det var banne mig dyrare än på Marstrand. Sen fortsatte vi upp förbi Muskö, Nämdö och Runmarö för att nämna några ställen som vi passerade innan vi kom upp till Möja där vi stannade för natten efter ca 85 NM. Det luktade inte hallon i hamnen där vi låg, men trötta som vi var så somnade  vi ganska omgående.

0728 Måndag Möja 0729 Tisdag 214,84 NM

Startade från Möja i Stockholmsskärgård och kom ut på öppet hav vid Kapellskär efter 25 NM. Det kom en Rassy 37 som jag tyckte bara forsade fram i vattnet, så vi satte segel och Stefan tog ut en rutt så att vi skulle hamna norr om Åland, sen kom hornen ut och vi började ta in på Rassyn och gick förbi också utan några problem, han i Rassyn tittade på oss och sen fick vi tummen upp, (eller var det ett finger, nej det var det inte) efter ett tag märker vi att rutten som Stefan lagt ut går nästan in mot Mariehamn, SUCK får vända tillbaka lite för att kunna runda Åland, men innan vi gör det så fixade Stefan lite mat (kanske för att mildra skadan med felnavigeringen) och så säger han att jag och Robban kan börja äta så tar han över rodret så länge. Efter ca 5 minuter sitter vi fast i en ryssja, vi håller nog på i minst 30 minuter innan vi kapar linan som fastnat runt rodret. Då tycker han att det är vårat fel för vi hade ju sett flaggan och flöten, men det visste han ju om eftersom vi sa det när vi såg dom. Efter det går vi ut på öppet vatten för att nattsegla. Och vi måste nog säga att det var ingen bra idé med facit i hand för det gick mycket sjö.

03,30 steg Stefan upp och då kunde jag gå och lägga mig, sov tills klockan var 9:e, då gunga det fortfarande så vi la om kursen och styrde mot Raumo. Gick in i en gästhamn där och fixade lite mat, sen kastade vi loss igen och gick insidan upp mot Björneborg, hamnade på ett par ställen där det nästan inte gick att möta någon båt för det var så grunt utanför farleden. Det var till och med båtar som stannade till för att titta på oss om vi var riktigt kloka som åkte här, men djupet fanns åtminstone 2 meter på vissa ställen så det var väl inga problem. När vi kom till Björneborg så missade vi gästhamnen där och blev liggande brevid en pråm vid någon industri, men vi var alla tre så trötta så vi brydde oss inte.