31 juli Samsö

Det enda vi har gjort idag är att vi flyttat båten från molen och till en bättre plats lite längre in i hamnen. Men vi ligger så vi har ingen båt på oss utan mellan pålar, så vi kan lätt gå iväg när vi vill. Behövde nog en dag med bara vila, för det har gungat och farit inatt med. Kanske blir ett kvällsdopp!! 👍😃

30 juli Ballen Samsö

Vaknade vid 8-tiden, kom iväg vid 9:e satte segel mot Sjaelland udde, i början hade vi god fart men sen urk! Motorn blev startad så att vi fick lite fart genom vattnet. Det var väldigt guppig sjö tills vi passerat Sjaellands rev. Jag tog över styret och Stefan gick ner och fixade till lite pasta lunch, och precis när vi skulle börja äta så dör motorn 😧 som tur var så drev vi över huvud taget inte alls utan låg på samma ställe och guppade. Tur man har Stefan med sig, han rengjorde filter som det inte var något fel på, så han fick fortsätta felsökningen, och till slut kom han fram till att det var röret nere i tanken som satt igen. Åtgärdade felet sen startade vi och var påväg igen 😜 kom fram till Ballen på Samsö ca 2 tommare senare än vi tänkt. Det var så mycket båt i hamnen så hamnkapten tog emot ute på molen, och fråga om vi kunde tänka oss att ligga på den en natt, så det gjorde vi och han hjälpte till att lägga fast. Fixade tacos och åt sen var vi ganska trötta.

29 juli Hundested

Det har gungar hela natten, vinden har legat på rätt in i hamnen. Efter frukost satte vi segel mot Hundested, hyfsad segling. Kom in i bra tid och fick en lugn plats i nya hamnen, till natten ska vi sova 😃 Tog cyklarna och åkte för att bunkra. På kvällen blev det grill. Vi träffade två gubbar från Kungsbacka i en benetaue 41 "Eagle" som i princip varit överallt med båt, seglat tillsammans sen 70-talet. Så Stefan fick lära sig att det fins tidvatten och ström tabeller i plottern. Sen blev det God Natt vid 23.30

28 juli Gilleleje

Vaknade utav att det plinga till i mobilen, det kom ett kort på våran båt, där vi låg vid bryggan i Viken. Det var Sara som var ute och sprang på morgonen. Pratade lite med henne innan hon sprang vidare. Det var så pass varmt/kvavt att vi valde att äta frukost inne i båten. Sen satte vi kurs mot Gilleleje, en tur på ett par timmar. Fram med cyklarna och tog en tur, åt lunch inne i byn. När vi kom tillbaka tog vi ett dopp, sen slöade vi i sittbrunnen. På kvällen åt vi på hamnbrasseriet.

27 juli Viken

Har legat still idag, lite sightseeing i bl.a. Sofia Möllan, och den var igång, så dom malde mjöl på gammalt vis med vindkraft 😀 Sara Christoffer och Anita kom ner vid 17 tiden och hade pizza med sig. Fick umgås några timmar till innan vi ger oss av imorgon ❤️

26 juli Viken

Hade ställt klockan på väckning 7,40 ska ta oss upp till Viken norr om Helsingborg, tanken är att vi ska överraska Sara och Christoffer som ska komma och hälsa på Christoffers mamma Anita. Vi la till i Viken strax före lunchtid, Anita kom ner till hamnen på cykel, så vi var snabbt uppe på cyklarna och iväg hem till henne, satt där på balkongen när Sara och Christoffer kom, och dom blev riktigt överraskade. 😃 senare på em drog vi ner till hamnen där var det hola baloa, med tält och musik. Vi hade med oss lite puck nick, satte oss i skuggan och mådde gött. Sen tog vi ett bad, och efter det satt vi i båten en stund innan vi gick bort till uppträdandet i tältet, med mycket goo musik. Och allt blev tyst vid 01.00 tiden.

25 juli Ven

Lämnade Köpenhamn på fm, styrde mot Ven och kyrkbacken, precis innan oss gick det in en 54 fot stor Hanse i hamnen, och den såg riktigt stor ut i den lilla hamnen, men det var nog för mycket båt där inne så den fick lämna stället, fick bara inte plats. Vi lade till, gick bort till hamnkontoret och bet hamnavgiften, sen tog vi cyklarna och cyklade en sväng. När vi kom tillbaka var vi så varma att ett bad var som pricken över i:et. En god kväll blev det.

24 juli Köpenhamn

Igår gjorde vi Helsingborg! och badade en del. Det blev fullt pådrag på stranden vid 18,30 tiden två som slogs, och när man läst nyheterna så verkar det som att en dog på sjukhus. Imorse åt vi frukost sen satte vi kurs mot Köpenhamn, la till i hamnen vid den lilla sjöfrun. Shoppade lite på Ströget och käkade på Hard rock café!

Helsingborg 22 juli

Gjorde iordning för Gennacker segling innan vi gick ur hamnen i Torekov. Satte kurs mot gilleleje, men en stund efter att vi passerat kullen så blev det ändrade planer och vi girade 90 grader och stack till Helsingborg. Fick ett trevligt mottagande i hamnen av Saras svärmor Anita ❤️ Lade till på en grön plats och fick en trevlig guidad tur av Anita i centrala Helsingborg. Kom tillbaka till båten och tog ett dopp i hamnen sen en dusch på badbryggan. Och efter det knata vi iväg och käka torskrygg på en trevlig restaurang.  Sen smög vi oss tillbaka till båten igen.

Torekov 21 juli

Steg upp vid 9:e åt frukost i ett underbart soligt Varberg. Tog en promenad på stan, handlade lite och sen tillbaka till båten. Gjorde loss och drog vidare söderut. Det blev ett par bad hängande efter båten. Efter 41 distans så angjorde vi Torekov. Gick bort och köpte varsin pizza som vi sedan avnjöt i båten.

Testholmen 20 juli

Vaknade 7.30 utav en båt bredvid Martin som ville ha lite hjälp med att gå iväg. Det blåste ca 7 m/s vi gick i berget och bestämde oss för att lämna stället och dra vidare mot Marstrand. Vi har problem med ankarspelet, det vill inte dras in 😧 Johan & Anna satte Segel vid Gullholmen och vi och Martin fick till våra efter Hermanö. En god seglats för oss alla tre tror jag, vi gjorde lite olika vägval. Jag hoppade av och gick in på Konsum på Marstrand och när jag kom ut hade Johan & Anna kommit in. Där skildes vi, dom stannade kvar och vi fortsatte. Som sagt bra vindar ner till Källöknippla där tankade vi, sen fortsatte vi ner till Varberg. Det blev lite bad efter båten på vägen. 🏊

19 juli 2014

Lämnade Hunnebo 10,30 tillsammans med Johan & Anna och Anna & Martin. Lufsade iväg för motor ner mot Kornöarna, där drog vi ut genuan och segla ner mot vasholmarna. Hamnade till slut på Testholmen
21' i vattnet så det blev flera härliga bad. Sen lite grill och mys på berget. Hade det riktigt skönt!