snabbvisit

Den här helgen blev det bara en "snabbis" ut till båten, sen blev det 40-års kalas på lördagen och dop på söndagen.
Men vi fick lite småpyssel gjort i alla fall. Tvättat av båten allt salt från förra helgen, och det behövdes. Sen satte vi upp pinnarna längst ut på bommarna för att hänga upp förtöjningsrepen på, när man lämnar bryggan så att dom inte hamnar i vattnet.
Men fredagkvällen när vi kom ut var sagolikt fin, vi vände på båten så att vi fick in solen i sittbrunnen, och sen käkade vi räkor och drack lite vitt vin. Titta på tv en stund och sen somnade vi i varsin soffa.

Väderöarna 0418

På väg ut till Hunnebostrand i fredags så åkte vi förbi Smögen och hämtade våran genacker den var färdig. Passade på att köpa lite räkor, aioli och bröd hos Göstas. Satte oss och åt räkor och drack lite gott vitt vin till, och tittade på den fina solnedgången över havet. Kan det bli bättre en fredag efter en veckas slit.

På lördagen bestämde vi oss för att vi skulle prova det nya seglet, och vi tyckte att det fungerade fint, det lilla vi kunde prova det, för vinden dog ut helt efter en stund.

Tog sikte mot Väderöarna, (bäst att passa på innan säsongen kommer igång.) Men det slutade med att vi fick ta till motorn för att komma fram.
Det låg en båt inne i den lilla hamnen så det var inga problem att få plats. Vi har gjort så ett par år i rad nu att vi går dit innan säsongen drar igång, för sen är det så mycket båt där att det kan bli svårt att få en bra plats. Däremot så går vi till den södra delen av arkepilagen under högsäsong.
Tog en promenad upp på berget
 satt där en stund och beundrade utsikten.

På vägen ner stannade vi till vid vandrarhemmet och fick syn på drivved som dom spikat upp på en vägg och där drog dom ett streck för varje båt som går på grundet in till den lilla hamnen.

Så redan i år är det tre båtar som gått på där.
Vi är inte en bland dom.

Söndagen vandrade vi runt lite på bergen bl a över till andra sidan där man kan gå in i rännan och lägga till om man vill.
Sen spelade vi lite kort med fam Thörnkvist innan vi lagade mat och gav oss iväg tillbaka mot Hunnebo.
Det blåste mellan 7-11 m/s så vi satte bara genuan och höll en fart på ca 7,5 knop. Styrde in mot Hamnholmen, för det gungade en del, och vi hade fått det rakt i fören om vi gått raka vägen mot Hunnebo. Gick utsidan lilla Hamburgö vidare mot Dannemark ut på Valöhuvud och in via täresund. Frös som tusan när vi kom fram, då var det skönt att sätta sig i bilen med full värme på och åka hemåt.

Lastbil

Idag har jag kört lastbil för första gången, vilken upplevelse det var. Så många spakar och knappar, lampor och instrument, speglar och funktioner. Ska jag lära mig allt detta???? Jodå det ska nog gå bra. Roligt var det i alla fall.
Tillls nästa körning ska jag ha lärt mig funktionsbeskrvningen för parkeringsbromsen.

Utsegling Påskhelgen

Skärtorsdag

Startade från Gamle dal vid 17-tiden i Torsdags, hade inte kunnat tänka oss bättre väder.

Efter Lilla Edet blev det lite kyligare i vinden, och flytoverallerna kom till användning.

Vi fick sällskap av en båt från Lilla Edet ner till Kungälv, där stannade vi för natten och det gjorde den andra båten oxå.

Långfredag
Startade från Kungälv vid 9-e tiden, hade tur med både Bohusbron och Marieholmsbron, behövde inte vänta länge alls.
Lade till vid Lilla bommen i Gbg, för att gå upp och handla lite. ( Det var någon som hade stått och gjort Janssons frestelse hemma men glömt den på spisen.) Som tur var barnen hemma under helgen så dom blev glada över färdiglagad mat.
Fortsatte upp mot Marstrand fick segla en bra bit, gick genom Albrektsunds kanal och sen fortsatte vi upp till Käringön. (passande så har i påsktider)

Här var allt i full gång, så precis när vi skulle sätta oss och äta knackade det i skrovet, och dom ville ha 160 kr i hamnavgift.

Påskafton
Pratade med våra bekanta som vi hade bestämt att vi skulle träffa idag, dom startade från Henån och vid 10-e tiden passerade dom Gullholmen, vi var färdiga att lämna Käringön vid 12.
Tog oss upp till Lilla Kornö, där sammanstrålade vi för vårat påskfirande med god mat och dryck, (knytkalas) Det eldades påskbrasa som brann länge in på natten.

Tog det lungt på morgonen, sen pratade vi om att ta oss ut till Väderöarna, så vi kastade loss och drog oss upp mot Smögen. Men det börjar se mulet ut så vi lägger till i Smögen och går en sväng på bryggan, köpte varsin jätteräkmacka att njuta av på kvällen. Syster var ute vid sin båt så han kom över och vi satt och prata och vi spelade kort.

klockan blev närmre två innan vi gav upp och gick och lade oss, men trevligt hade vi.

Annandag Påsk
Vaknade tidigt och vid 10 gav vi oss iväg upp till Hunnebostrand, Efter att det har varit en hel del båtar runt om oss, så var det öde i Hunnebo, i den privata hamnen iaf.  Det blev 103 distans den här resan.

Tvättade av båten och plockade ihop det som skulle med hem, och Sofia och Sara kom och hämtade oss. Den som blev gladast att se oss var Barro (Rotweilern) han är en riktig goos.
Åkte från båten vid 12,30.
Har nog aldrig haft så mycket tur med väder och trevligt sällskap när vi kört ut båten, kan bara sammanfattas med underbart.

Slussat 0409

Svar till Karl.. inget problem med dricksvattnet än så länge, men det är bara början av säsongen ännu.

Igår vid 17-tiden slussade vi ner båten till Gamle dal, ganska skönt att ha gjort det nu när vi ska iväg i eftermiddag, sparar lite tid på det sättet.
På kvällen vid 21,30 när vi skulle åka hem så kom det ett gäng och gick förbi, lite orolig blev man så vi åkte bara en sväng sen bestämmde vi oss för att sova i båten istället. När vi kom tillbaka så hade dom tänt en eld och satt förmodligen och grillade eller nåt i den stilen, men dom var en bra bit ifrån oss, så det var nog ingen fara, men man vet ju aldrig.

Hade ställt klockan på ringning så att Stefan hann hem och duscha innan jobbet, (jag börjar inte lika tidigt.)

0407 Lämnade båtgården

Efter att vi handlat mat och stuvat in i båten så tankade vi vatten och efter det så kastade vi loss och drog iväg ner mot slussarna, när vi passerade kanotklubben så stog Krister där och vinkade åt oss.
Hade sällskap med en fraktbåt neråt, och det låg även en timmerbåt vid klaffbron och väntade på att vi skulle passera.
Väl nere vid slussarna så la vi till och stängde igen och åkte hemåt. Ska slussa imorgon vid 17-tiden.

090407 Teoriprov

Har gjort teoriprovet för tung lastbil, och klarade mig bra. känndes helt underbart när jag såg resultatet, alla i gruppen som var med och skrev klarade sig. kul. Så på tisdag har jag första körlektionen klockan 8,00 ( om det är så att ni vill hålla er undan)

Igår och idag 090404/05

Igår när vi kom ner till båten så höll dimman på att lätta, och det var alldeles vindstilla i hamnen och solen sken och det var helt underbart. Vi satte på bommen och sen drog vi alla fall ner till sittbrunnen. Jag gick fram och tillbaka flera gånger mellan båten och vattenkranen med två hinkar och fyllde lite vatten i tanken, bl a för att lite senare kunna sätta på kaffe.

Fam Törnkvist ringde och frågade om vi var vid båten, dom hade sett den från Stallbackabron igår, dom tänkte ta en biltur i det fina värdet och frågade om dom kunde få komma och sitta i sittbrunnen en stund, det var helt ok och vi fick en fika paus, trevligt initiativ av dom.

090405
Idag har vi planerat att städa båthuset och flytta om lite därinne så att det blir lättare att ta ut och ställa in båten i fortsättningen.

Före                                                                                               Efter

Det blev en viss skillnad, det var någon som kom in och trodde att han gått fel.
Det är fortfarande lite grejor utspridda men det är sånt som ska i båten innan vi ger oss iväg.

Idag tog vi oxå en fika, men inne i grannens båthus, och när vi gick in dit så får jag syn på......

Hur han har fändrat av bilen!!!!  Gott skratt.

Flyter

Nu flyter hon, masten är inkopplad och all el i den fungerar, även om vi haft besök i den under vintern av små möss. Men man kan undra hur kablarna i den ser ut. Det har varit några dagar med väldigt fint väder, och vi får hoppas på att det fortsätter.

Sjösatt

Här sitter vi och fikar i väntan på att lastbilen ska komma och lyfta i Pim Pim. Härligt vårväder för sjösättniing, jag tror nästan att det var fler som blev lite sugna...

Nu har bilen kommit och lyft upp båten från vagnen, bara att svänga runt henne och ner i vattnet. fick hjälp av bilen att sätta på masten också, det gick väldigt smidigt. Förutom för våran vän Ola som hjälpte till, han skar sig på en kniv när han skulle skära av ett spännband som vi dragit ihop stagen med, och det gick så illa att vi fick köra upp honom till NÄL så att han fick sy. Men nu ligger hon där och väntar på att utrustas för att sedan komma ut till kusten i påsk helgen.