Nu så vart man färdig med hålet för bogen.


Ja efter flera dagars mätande o slipande så var äntligen röret på plats igår kväll.
Nu så ska det bara kapas i rätt längd o sen plastas fast.
Men man kan hålla med Per Rentunn om att det dammar en hel del, Det fick bli overall med tätslutande muddar runt armar o ansikte. Men skrovet var tjockt mellan 10-22 mm uppifrån o ner så det blev en del sågblad som gick åt.






Tur att man har en stor svetssug med  partikelfilter som man kan använda. Den tar det mesta dammet under tiden man slipar.

Söndags utflykt till Seasea


En liten tur till seasea för div inköp.
Blev även en tur på havet.

Snöröjning

Nackdel med egna båthus är ju snön det samlas ju en del på taket så förra lördagen blev det en heldag på taket, Vi var 5 st som samlades så vi tog vårt ansvar o skottade o skottade. Efter detta så är jag glad att vi bor i lägenhet..
.



Men på insidan är det varmt o bra.

Idag så blev det till att ta hål i båten!

Efter en vecka full av mätningar o så var de dags för håltagningen lite pirrigt är det, de kan ju bli fel men vi får hoppas på det bästa.

Det blev bra det skillde bara 1mm mellan styrbord o babord





Tog ett formrör o prövade mig hit o dit för att få en upfattning om hur det blir.




Ska ner imorgon söndag o ta hålet på styrbords sidan o fasa kanterna lite.



Bogpropellern hamnar i det mittre facket där den troligen kommer att göra bäst nytta, måttet ifrån Bavaria tyckte jag blev för långt akteröver, Vi har ju frysen i det 3:e facket så där kunde vi inte ha den ändå. Men jag har fått för mig att man ska ha den så långt fram som möjligt därför tycker jag att det är konstigt att Bavaria inte har 2 valmöjligheter där man kan montera den, det finns ju folk som har xtra vattentank i förpiken o då kan det ju bli
 lite trångt.



Lite mera projekt som det har blivit under åren som vi har haft båten kommer lite bilder på Batteribanken,varmvattenberedaren, mm.


Gjorde om kablaget samtidigt så alla kablar som kommer ifrån motorn är 95m2 och även upp till strömskenan bakom panelen



Här blev det också 95m2 kablar




Beredaren är på 60l så det kompenserar batterierna så båten inte lutar åt styrbord som flera Bavarior har gjort.






Gjorde ett antal värmeljus hållare i glas med Bavarias logga på ser ganska så trivsamt ut.Försökte locka Simon i Henån till att köpa ett antal o ge ,eller sälja till Bavaria kunder me n dom var inte intresserade sa han, tråkigt för dom.

Nu var det dags att skriva igen

Hej nu kommer det lite om båten o vad som har hänt efter upptagningen. Det tog ju ett litet tag o tjatande på Penta att dem skulle komma ut o ta med sig motorn.Till slut så var dem här eller ska vi säga den lokala Penta servicemannen.Iaf så tog det inte mer än 40 minuter o ta loss motorn, så det blev lite väntan på lastbilen som skulle lyfta motorn. När den väl var ur så togs det glykolprov o oljeprov och dem var bra, enligt Penta så  gäller inte garantin om man har använt Glykol ifrån typ Biltema.







O i väntan på vad som ska hända så blev det ett ypperligt tillfälle att och göra om motorrums isoleringen
den har jag förbättrar redan första året men nu ska vi använda Thinsulate o det blir även asfaltsmattor för stomme ljudet. Här kommer det en liten bildserie på hur det blev från orginal till troligen jättetyst (återkommer till det när vi väl har fått prova i vattnet..)








Thinsulate var otroligt lätt att fixera köpte 5,5 m2 för 1700 kr o då ingick 3 rullar med silver tejp samt 3 st 3M spraylim.Allt detta inhandlades på AKlack i Uddevalla.Nu väntar man bara på Penta , o man väntar o man väntar.
Har ringt penta nu efter jul o dem svarar inte , men så till slut så kom ett svar att vi tar efter båtmässan.?! Vi får väl se hur det blir med det.

RSS 2.0