Grind på Babordsidan

Nu är även den nya gånggrinden färdig, vi prövar med Babordsidan första
Fick låna pressverktyg utav Vattenfall för att klämma mantågsvajrarn, ett stort tack till Per.Arne.
Det blev fantastiskt bra, hoppas nu att den kommer till nytta.

Det tråkiga bara är att Viking var så dyr med materialet, så vi köpte resten på Hjertmans.

Den nya dörren i köksskåpet

Nu är den nya dörren på plats vid köket.
Det har tagit lite tid att få till dörren men nu så är det klart.
Vi använde likadana gångjärn som i överskåpen, för dem passade klockrent i den nya öppningen.

Sjösättning

0421 Måndag Trollhättan

Anders Nordwall hjälpte oss att dra ut båten ur båthuset idag, inför sjösättning imorgon.

0422 Tisdag Trollhättan

På kvällen kom en av Fröjds bilar och lyfte i Trä Anders, Mannaminne och oss, det tog lite tid men sen kom vi i till slut.

0423 Onsdag Trollhättan

Jag har städat ur det sista ur båten på dagen idag, diskat allt porslin och piskat dynorna i salongen.

På kvällen mastade vi båten.

0428 Måndag Trollhättan

När vi var färdiga med båten så körde vi tillsammans med Bagarn ner till slussarna.

Valborg

0430 onsdag Valborg Trollhättan

Nu börjar färden ner mot Göteborg. Vi och Christer Olsson går tillsammans, han har syster Johan med sig. Börja slussa efter 19 tiden på kvällen, det gick fort.

Sen fick vi vänta en stund i Lilla Edet, en fraktbåt på väg uppåt. Sen blev det mörkt.

Vi skrämde Christer i höjd med Kungälv, det såg ut som han tänkte köra på en dyterb, så både Stefan och jag ropade åt honom samtidigt, och han blev tydligen väldigt rädd att det var något som han inte sett.

Vid Marieholmsbron fick vi ligga och vänta en bra stund innan dom öppnade, han satt väl och sov klockan var ca 02,00. Vi lade till vid Lilla bommen vid 3-tiden, och då var vi både trötta och frusna så vi gick och lade oss direkt.

0501 Göteborg

0501 Torsdag Göteborg

Det regnade i Göteborg när vi vaknade, åt frukost sen knackade vi på hos Coco, men där fanns inget liv, dom sov fortfarande.

Handla lite, sen fikade vi i våran båt och diskuterade var vi skulle gå, det blev så att vi styrde kosan mot Skagen vid 14-tiden. Småkallt och lite regn påvägen över, kom fram till Skagen vid 21- tiden. Så mycket båt det var där, vi blev som korken i flaskan, typ sista båten som gick in.

0502 Fredag Skagen

Vaknade vid 9,30 med strålande solsken.

Det var några båtar som skulle iväg så vi gjorde en rokad och fick platsen längst in mot bryggan och Olsson bakom oss.

På em gick vi en sväng på stan, himla mysig gågata, gick in i en korvtillverkningsbutik och köpte några ölkorvar var och varsin öl, sen gick vi bort och satte oss på stranden i solen och njöt av det vi inhandlat. Kände lite på vattnet men det var kallt.

Efter det åt vi på en restaurang i hamnen, rödspätta och det var gott.

På kvällen satt vi i våran båt och tjöta, gick och lade oss ganska tidigt.

0503 Lördag Skagen

Vaknar 05,40 stiger upp strax därefter, börjar fixa lite med båtarna så att vi kommer ut ur hamnen, och tillslut gick det väldigt bra även om det såg trångt ut, och vi kommer iväg vid 7-tiden, och sätter kurs mot Smögen.

Det går en hel del sjö så Stefan börjar må som han brukar en gång om året, och det innebär att jag får styra hela vägen förutom en halvtimme innan han börjar må dåligt.

Sen kommer han och frågar om jag vill att han ska ta över… vid inloppet till Smögen.

När vi går in där är det fullt pådrag med ambulans + helikopter polis och sjöräddningen, en dykolycka, dom håller på med HLR, men det såg ut som dom fick ge upp, (hon flögs till Uddevalla men hennes liv gick inte att rädda) kändes otrevligt.

Lade till och gick bort till glasskiosken och köpte varsin glass, satte oss på bryggan i solen, då ringer syster och säger att dom stänger sotebron mellan 14-19 och klockan var 13,30 så vi fick ganska bråttom, när vi går in i soten så är klockan 14, men på skylten står det att dom håller på med reparationer av bron fram till den 30 april.

När vi kommer in i hamnen så lägger vi till med aktern mot bryggan, perfekt.

På kvällen går vi bort till kanten och äter mat, sen somnar jag i sittbrunnen i solnedgången och vaknar utav att det blir kallt i skuggan. Lägger oss efter 22 och somnar direkt.

0504 Söndag Hunnebo

Vaknar och det är strålande solsken i Hunnebo, sätter oss i sittbrunnen och äter frukost.

Tar en promenad på byn upp till Gripsholmsbutiken, köpte nya påslakan hem och nya handdukar och badlakan till båten.

Satt och slöa i sittbrunnen, åt lite mat, sen kom Christer och Caroline och fikade med oss.

Efter det packade vi ihop och åkte till Smögen och hämta upp syster sen åkte vi hemåt.

0510 Hunnebostrand

0508 Torsdag Hunnebostrand

Åkte till Hunnebo vid middagstid, solen skiner och Stefan jobbar inge roligt att vara kvar i stan.

Våra nya båtgrannar var ute så jag pratade en del med dom, senare på em tog jag en promenad ute på St Görans ö, där har dom byggt några nya spångar att gå på, sen gick jag bort till Seaport och kollade in Thörnkvists nya båtplats, det är väldigt fint där ute, skulle kunna tänka mig att ha en plats där.

På kvällen sappade jag mellan 1;an och 2;an på tv´n (tjoho), lade mig och lyssna på bok istället, och somnade som vanlig.

0509 Fredag Hunnebo

Har klätt den ena Y-bommen så att den inte skaver mot båten om man skulle gå emot den när man ska lägga till. Stefan åkte ut med syster Johan efter jobbet, så dom kom lallande här vid 18,30 tiden, vi grillade och satt och tjöta sen åkte syster till Smögen.

0510 Lördag Hunnebo

Tänkte segla en sväng idag, så vi gick ut mot skägga och satte segel upp mot saltskär, men vinden dog så vi körde motor istället, det var skönt att bara komma ut på havet.

Gick in rännan utanför lilla hamburgö, så fint det är när det inte är så mycket båt ute.

Stannade till vid dannemark och tog en fika där, sen återvände vi till Hunnebo, för att lite senare åka till Uddevalla och hämta Thörnkvistarna och åka till Tyskland för att handla lite.

Fidde hade kommit till Hunnebo under tiden vi varit ute.

0516 Hunnebostrand

0516 Fredag Hunnebo

Kom inte ut till båten förrän klockan var halv nio på kvällen, vi grejade lite med bilen innan.

Fidde o Carin kom över när vi kom ut, satt och tjöta och drack sanfransisco.

0517 lördag Hunnebo

Carina frågade om vi ville följa med till Smögen, (det var så blåsigt o kallt så det var inget väder att gå ut och segla i) så det gjorde vi.

Sofia ringde (hon har varit i Thn denna vecka med Barro) hon och Therese var påväg ut, så vi köpte räkmackor till allihopa som vi smaskade på när vi kom tillbaka till Hunnebo, utom Barro han tugga på en sko.

På kvällen så satt vi i våran båt Fidde, Carina, syster Johan, och så bjöd vi in Micke o Birgitta för dom har också kommit hit med sin nya båt. ( den ser väldigt fin ut) vi drack irish coffey och satt och gissade artister och låtar.

0518 Söndag Hunnebo

Dåligt väder så vi kollade in Mickes båt sen åkte vi hem vid 13-tiden.

Första seglingen själv

0522 Torsdag Hunnebo

Jag åkte ut till Hunnebo tidigt på morgonen, var här redan vid 9- tiden.

Bodling kom och hälsa på, åkte med honom en sväng ut till Fykan på Ramsvik, underbart väder man såg Väderöarna väldig tydligt.

Sen pumpade jag upp gummibåten och klädde den andra Y-bommen.

Efter det tog jag båten ur hamnen,(har nog aldrig varit så nervös, jag bara skaka när jag kom ut ur hamnen.) styrde mot Skägga sen satte jag genuan och seglade ner till Smögen tog ett varv där inne, sen lade jag till i Kungshamn och gick in på Skeppet och handlade, när jag skulle därifrån så släppte jag tamparna trycke ut båten från bryggan och hoppade på och gasade iväg, upp genom Sotenkanalen fick en smidig broöppning behövde knappt sakta ner på farten.

In i hamnen i Hunnebo rundar berget och där står lodet på 1,9 då tänkte jag ”nu fastnar jag och vad gör jag då” men det gick bra, kom in på platsen och förtöjde som om jag aldrig gjort annat, det blev en lyckad tur.

Gjorde mat och titta på tv, somnade i soffan.

0523 Fredag Hunnebo

Tog det lugnt på fm, sen tog jag en promenad i Hunneboklyfta, gick ner från berget norrut,och gick upp på berget ovanför folkets hus, satte mig där uppe och tittade ut över havet, det var riktigt rogivande, tittade på en del båtar som kom in i hamn och andra lämnade hamnen.

Väl tillbaka i båten satte jag på kaffe och tog en smörgås i sittbrunnen.

Stefan åkte med Fidde o Carina ut efter jobbet, vi gick bort till kanten på after work, Claes o Katarina och Christer Olsson kom också dit, efteråt satt vi i Olssons båt, och då kom även syster dit.

0524 lördag Hunnebo

Grejade lite vid båtplatsen på fm, satte upp pinnar för repen längst ute på Y-bommen.

Sen gjorde vi iordning för segling och segla ända upp till Gluppö, la till och satt i solen med en kaffe.

Efter ett tag i solen blev det väldigt varmt och vattnet såg lockande ut så det fick bli ett dopp, i det 15 gradiga vattnet.

0525 Söndag Gluppö

Det båste kallt på fm, nordostliga vindar, så vi flyttade oss från Gluppö till Galgeberget, satte oss i solen på berget och bara njöt av vädret.

Efter ett tag blev vi lite rastlösa och ville segla så vi kastade loss igen och segla utomskärs ner till Smögen, maxfart 10,22 knop men vi låg mellan 7,5 – 9 knop hela vägen, och det blåste ca 8-9 m/s.

Pratade med syster när vi ändå var i Smögen, han hade problem att få igång motorn i båten så Stefan hjälpte honom.

När vi kom tillbaka till Hunnebo gjorde jag en lyckad inbackning på båtplatsen. Tvättade av båten lite salt, sen gjorde vi i ordning och åkte hemåt och då var klockan 20,30. Det blev lite segling till slut denna helgen, det är ganska skönt att komma ur hamnen.

0530 Hunnebostrand

0530 Fredag Hunnebo

Stefan hade tagit ledigt från klockan 12, så han var hemma när jag kom hem ifrån Mjölby 12,30, var bara uppe och packade om väskan sen stack vi ut till båten.

När vi kom ut till Hunnebo så fyllde vi bara vatten sen lämnade vi hamnen, gick insidan upp till Lilla Hamburgö den norra viken, där backade stefan in med aktern och vi lade oss långsides. Gick upp på berget och titta runt lite och när vi var påväg tillbaka till båten så kom Karl-Axel och Gisela och lade till hos oss. Satt på berget med varsin irisch coffey sen åt vi räkor i våran sittbrunn, Gisela hade med sig ost o kex som vi smaskade på efteråt.

0531 Lördag Lilla Hamburgö

Vaknade vid 9:e tiden, Karl-Axel o Gisela kastade loss och gav sig iväg upp till Grebbestad, Stefan och jag gjorde iordning frukost och diskutera vart vi skulle ta oss, vi bestämde oss för att också ta oss mot Grebbestad, så vi satte segel direkt vi kommit ur naturhamnen och segla ända upp till Grebbestad.

När vi skulle börja ta in seglen kom en motorbåt och det var Henke o Patrik dom snurrade runt och stanna till och prata med oss.

Lade till i hamnen det var inte mycket båt så det var bara att välja var man ville ligga. Gick upp till sportshopen (stefan letar skor) sen gick vi bort och prata med Fam Bäck igen.

Carina ringde och frågade var vi var och om vi skulle ta oss neråt igen så kunde vi träffas på nåt bra ställe, vi bestämde oss för att gå neråt igen och och så skulle vi höras lite senare.

Fam Bäck gick med oss och vi mötte Fidde o Carina och Björn o Lena vid Gluppö, grillade på kvällen och satt kvar på berget tills efter solnedgången, sen blev det väldigt mycket knottså vi gick ner och satte oss i Fiddes båt.

0601 Söndag Gluppö

Vaknade vid 8:a tiden låg kvar och drog oss till 9:e, sen gjorde vi frukost och satte os i sittbrunnen och åt, det började bli varmt så frampå dagen så badade Stefan och jag, men dom andra tyckte att det var för kallt 18,5 grader.

Vid 14- tiden lättade vi ankare och drog oss ner mot Hunnebo igen, satte segel och gick utsidan neråt, vi segla ganska lika alla tre båtarna, Karl-Axel kom lite efter men han seglade bara med genuan. Innan vi åkte hem gick vi bort till Bella Gästis och åt mat, det har varit en underbar helg varmt och skönt och bad.

0605 Hunnebostrand

0605 Torsdag Hunnebo

Sofia, Gustav och hans bror Kim kom till Trollhättan vid 14-tiden, Gjorde iordning det som skulle med till båten och så åkte vi, det var mycket bilar påväg ut till kusten.

Började packa i båten och fylla vatten vid 17,30-tiden kom Stefan vi packade in det han hade med sig och satte på utombordaren på gummibåten sen åkte vi ut till Huö, Fidde o Carina låg där.

0606 Fredag Huö

Steg upp tidigt Barro ville ut och kissa, luften hade gått ur gummibåten så den låg upp och ner i vattnet, vi drog upp den pumpade i luft igen spolade motorn rikligt med sötvatten Stefan använde även diskmedel för att få bort saltvattnet, sen kopplade han till bensin igen och startade motorn och körde runt en stund, och det verkar som att det fungerar.

Det var otroligt varmt i solen så både Sofia o jag o Stefan o Barro badade.

Kastade loss fram mot lunchtid och seglade upp till gluppö, där stannade vi till för att rasta Barro och fixa lite lunch, där badade även Gustav o Kim. Sen fortsatte vi upp till Grebbestad låg där ett par timmar sen tog vi oss ut till St Klövskär fick ingen jättebra lats att ligga på så vi grillade och sen åkte vi tillbaka till Grebbestad för ungdomarna ville prova utelivet där.

Det var ganska mycket väsen på bryggan på natten.

0607 Lördag Grebbestad

Sofia steg upp och rastade Barro, när hon kom tillbaka steg jag också upp, satt och diskuterade vart vi skulle ta oss och hon föreslog Smögen. Jag sa till Stefan att vi kan lika gärna börja dra oss neråt, undertiden vi väntar på att Gustav o Kim ska vakna, så vi kastade loss och sen åt vi frukost på vägen.

När vi gick in mot Hamburgsund så steg grabbarna upp. Lade till på svaj vid Dannemark för att rasta Barro,tog gummibåten iland men det låg väldigt mycket skit som han var intresserad av där, så när han hade kissat så åkte vi tillbaka till båten och fortsatte via sotekanalen ner till Smögen.

La till där och ungdomarna gick en sväng på bryggan, när dom kom tillbaka hade Fidde o Carina o Lota kommit och lagt till brevid oss. Vi gjorde tacos och åt det var gott.

Kim Toivanen och två kompisar till honom kom ut till Smögen roligt för Sofia att få träffa honom, sen gick dom bort till krogen för att titta på storbilds tv (fotbolls EM)

Nilssons och vi med Barro gick också dit, men Stefan gick tillbaka med Barro till båten efter en stund det var för hög volym där för honom.

Kim T bjöd mig på en öl så jag stannade kvar, hade roligt med Sofia och hennes kompisar, det är inte ofta som morsan får vara med.

0608 Söndag Smögen

Efter att vi ätit frukost så gick vi ut till marmorbassängen vid Hållö men det var sån inbäring så vi la oss vid lotsbassängen istället, ungdomarna gick över till marmorbassängen för att bada, och vi tog med oss Barro upp mot fyren, då kommer dom tillbaka det hade varit en brännmanet där så dom ville bada i lotsb. istället.

Efter det la vi ut igen och styrde utsidan mot Hunnebo, Barro blev lite dålig så han spydde upp det som Sofia gett honom när vi lämnade lotsbassängen, det gick ganska hög sjö därute men segla fick vi. När vi kommer in mot Hunnebo blir Kim också dålig.

Dom skulle hem till Trollhättan och fika med Fias kompisar innan dom åkte tillbaka till Mjölby så dom åkte i stort sett direkt när vi lagt till.

Stefan och jag började att städa ur båten, avbröt en stund och åkte upp till delfinen och åt mat innan vi fortsatte igen.

Åkte hem till Trollhättan vid 18,30 det var mycket kö vid Håby så vi körde så att vi kom ut i Munkedal istället.

Det har varit en väldigt solig helg och roligt att barnen ville åka med.

0613 Hunnebostrand

0613 Fredag Hunnebo

Åkte ut till båten efter att vi varit och sagt grattis till Fidde.

Gick bort till Kanten och åt mat, sen kom Karl-Axel och Gisela vi satt och pratade till ganska sent.

0614 Lördag Hunnebo

Stefan körde ner mig till Smögen innan han åkte ner till Kungälv för att fira Bellans 18-års dag. Hade köpt Lasse Åberg glas och Gerbera åt henne.

Jag gick på bryggan en stund, sen köpte jag två wienerbröd och gick bort till syster Johans båt och han satte på kaffe. Efter det grejade han med sin förtöjning i aktern med nya kättingar från botten.

Anna W kom och hämtade mig på em, hon bjöd på en väldigt god gulashsoppa och en kopp kaffe efteråt.

Strax innan kl 18 gick vi bort till Kanten för att se på EM fotbollen Sverige-Spannien som vi tyvärr förlorade i 92:a minuten, åt mat där sen efteråt gick vi bort till våran båt och gjorde iordning en irish coffey, det var Anna, Johan, hans chef, Krister B, syster, Karl-Axel, Giesela och vi.

0615 Söndag Hunnebo

Gick bort till Anna en sväng på fm, sen fixade vi lite mat, efter det kom Ove o Eva-Lee och tog en kopp kaffe tillsammans med oss. Sen skulle dom åka förbi Henån och titta på deras nya båt på hemvägen, så vi gjorde iordning och åkte med ut till Henån och kolla, vad stor och fin den var, den kommer dom nog att trivas i.

Sen åkte vi hem.

Midsommar

Midsommar i Hunnebostrand

Midsommarafton blev nog ungefär som vanligt fast lite torrare.

Började med sil och potatis på bryggan kl 14, och efter det åt vi jordgubbar med grädde.

Sen hände inte mycket förrän vi grillade på kvällen, och efter det gick dom flesta och lade sig.

Stefan och jag satt i sittbrunnen och spelade kort, för vi hade ingen lust att sova så tidigt.

Vi lämnade inte hamnen på hela helgen.

0627 Fredag Hunnebo

Eva-Lee ringde när vi var påväg ut till Hunnebo, då låg dom i Smögen, men hon skulle prata med Ove om att gå vidare till Hunnebostrand så kunde vi komma över en stund senare.

Fidde åkte med oss ut, Carina skulle på nåt partaj, så när Eva-Lee ringde igen så gick han med oss bort till seeport och titta på båten, vi hade även med oss Barro för Sofia jobbar helgen.

Barro fick ligga på den breda Y-bommen medans vi satt i sittbrunnen, och jag vände honom ryggen i ett par sekunder och då trillar han i plurret, jag ur sittbrunnen får tag i hans koppel och ett framben och får upp honom på bommen igen, han blev nog rädd tror jag, sen fick han ett badlakan och vi fick torkat honom, men sen fick även han sitta i båten.

Efter en stund upptäcker jag att min mobile är borta, befarar det värsta och ber Eva-Lee att ringa den, men hör inget så den åkte i vattnet nät jag räddade Barro.

0628 Lördag Hunnebo

När Carina kom ut vid middagstid så kastade vi loss och seglade norrut, tänkte lägga oss i norra viken på lilla hamburgö men där låg en liten motorbåt precis mitt på berget så det gick inte att lägga sig varken framför eller bakom. Så vi rundade lilla hamburgö och lade oss på rävholmen,  när vi förtöjt båtarna så tände vi grillen för vi var alla väldigt hungriga.

På kvällen spelade vi spel i sittbrunnen.

0629 Söndag Rävholmen

Tog det lugnt på fm. Sen kastade vi loss och gav oss iväg mot Hunnebo igen, (Fiddelina åkte mot Hamburgsund) när vi passerade Dannemark så låg Johan o Anna och Micke o Birgitta och Anna o Martin där så vi svängde förbi för att höra hur det gått för dom att ha med sig Sixten i båten under helgen, dom bjöd in oss att stanna och dricka kaffe med dom så det gjorde vi, precis när vi gav oss iväg därifrån så passerade Fiddelina Dannemark.

När vi kom iland i Hunnebo igen så gjorde vi iordning och åkte hemåt till Sofia.

Helgerna är alldeles för korta.

0703 Hunnebostrand

0703 Torsdag Hunnebo

Sara ville låna en bil på em för hon och Emma skulle åka ut till Smögen så jag och Barro passade på att åka med till Hunnebo.

Barro och jag tog en roddtur med gummibåten bort till Seaport och kolla om Ove och barnen var där, och det var dom även Eva-Lee var med.

På kvällen blev jag inbjuden att äta räkor hos dom, det var trevligt, barnen fiskade makrill från bryggan och Oskar fick en fin firre, plus flera småfiskar.

Eva-Lee och jag satt och pratade tills klockan var 01,30 sen tog jag Barro och gick hem till våran båt, vi somnade direkt båda två.

0704 Fredag Hunnebo

Barro och jag har bara tagit det lugnt idag, vi har varit ute på St Görans Ö och promenerat och slöat i båten. Tog ett bad och en dusch bakom båten innan Stefan kom ut, det var riktigt skönt efter denna varma dag.

När Stefan kom så gjorde vi iordning grillen så att vi fick i oss lite mat, efter det kastade vi loss och åkte ända bort till Sea Port la oss på utsidan vågbrytaren, och sen umgicks vi med Ove och Eva-Lee och ett par trevliga bekanta till dom. Även Barro var med i deras båt han fick tom en egen fleece filt att ligga mjukt på av Eva-Lee.

0705 Lördag Hunnebo Sea Port

På fm tog vi oss upp till Dannemark.

Tog en fika på land när vi kom upp, sen badade vi och spelade boulle med Sofia och Oskar på sandstranden. Även Barro försökte vara med fast kloten är lite hårda.

Grillade framåt kvällen, sen satt vi i våran båt och spelade kort.

Barro trivs med att vara med i båten.

0710 Hunnebostrand

0710 Torsdag Hunnebo

Vid 7-tiden på kvällen körde Krister ut oss till Hunnebo, (vi ska köra hem båten) Anna och Lollo kom över och fikade med oss innan Krister åkte hem igen. Stefan o jag tog en promenad ut till Sea Port och pratade med Ove o Eva-Lee.

Sen satt vi och spelade kort en stund innan vi la oss.

0711 Fredag Hunnebo

Lämnade Hunnebo vid 12-tiden, stannade till i Kungshamn och handlade på Skeppet, mötte Anna där så hon hjälpte oss att komma iväg när vi var färdiga.

Utanför Fisketången mötte vi våran förra båt Zawadi.

Satte segel och seglade ner till Spättan vid Lysekil.

Stefan fixade mat så vi åt innan vi gick igenom kråksundsgap, efter Mollösund gick vi in i Stigfjorden mellan Orust och Tjörn, vidare in under Skåpesundsbron och sen även Tjörnbron.

Efter en seg färd på Hakefjorden så la vi till på Lilla Dyrön, på samma ställe som vi låg förra året när vi kom hem från Danmark.

0712 Lördag Lilla Dyrön

När vi lämnade L. Dyrön gick vi ut till Pater Noster och tog några kort och filmade lite, vi kommer inte in med båten där i hamnen för det är bara 1,5 m djupt, så vi vände in mot Marstrand och tankade där. Efter det gick vi ner mot Göteborg, seglade ifrån södra Björkö och ända in under Älvsborgsbron. Vidare älven upp till Kungälv där la vi till för natten.

Många båtar vi hamnade som 3;e båt, och när vi kom tillbaka efter att ha varit hemma hos Ingela och fått lite kaffe och glass med jordgubbar, så hade vi fått en båt på våran utsida.

0713 Söndag Kungälv

Vaknade vid 06,40 utav att någon knackade på våran båt, det hade börjat blåsa bakifrån så hela vårat paket låg väldigt nära båtarna framför oss, vi fick ingen ordning på det så vi släppte loss och gav oss iväg mot Lilla Edet.

Stefan la sig en stund till, och jag drog ut genuan och gick för motor samtidigt, vi låg och pendlade mellan 5- 6,4 knop på gps;en och hade nästan 1 knops motström.

Vi behövde inte vänta något i Lilla Edet utan fick broöppning och slussning direkt.

Jag försökte lägga mig en stund efter Lilla Edet men jag kunde inte somna.

Vi fick en aha upplevelse i slussarna i Trollhättan, mellan 2 och 3 slussen så möter vi 6 st båtar och ingen vet hur man ska göra. Bra gjort Vattenfall. Dom kunde åtminstone haft personal som dirigerat båtarna.

Stefan släppte av mig efter klaffbron så jag kunde hämta bilen och köra ut den till båtgården på Överby, så tog han upp båten dit själv. Klockan var 15 när vi lade till där.

Plockade ihop lite sen åkte vi hem och duscha.