0718 Fredag Trollhättan

Vid 18-tiden åkte vi ner till båten, ska ta oss till Vänersborg ikväll för att sedan fortsätta över Vänern imorgon.

Stefan skulle tanka vatten innan vi åkte från båtgården, undertiden som jag åkte och handla, när jag kommer tillbaka så står han och tömmer dieseltanken på vanligt vatten. Att det kan vara så svårt att läsa vad som står på locket! Vid 21-tiden lämnade vi Trollhättan, och la till i Vänersborg 22,30. Efter att vi blivit bortglömda i slussen vid Brinkebergskulle, dom glömde släppa ut oss.

0719 Lördag Vänersborg

Steg upp 06,30 när vi skulle äta frukost kom Krister, 07,30 lämnade vi Vänersborg. Vi fick en fin tur genom Ekenäs skärgård via Läckö slott, kom upp till Sjötorp vid 17,30 tiden.

Löste biljett 4200 kr med rabatt för att vi är med i Thn;s båtklubb. Slussade upp 3 slussar, och fick lägga till utanför en skuta. Stefan o Krister tog Kurts bil hem till Trollhättan igen ( Stefan har en vecka kvar att jobba ) Kurt o Robban ska följa med mig i Göta kanal, hur ska detta sluta Kurt med ont i ryggen och Robban har aldrig varit med på den här båten. Lite orolig är jag faktiskt.

0720 Söndag Sjötorp 9,45 NM

Steg upp strax efter 07,30 Kurt kom ur sticken som en fällkniv. Vi åt frukost sen gjorde vi iordning och släppte loss, jisses vad nervöst. Redan i 1;a slussen blev det fel när slussvaktarinnan ville ha in oss brevid en jeannau 35:a det gick ju inte fanns inte plats för oss brevid varandra, fick backa ut igen och dom gjorde en rockád där inne så att vi fick lägga oss bakom den istället, sen flöt det på jättebra hela vägen till Töreboda, där stannade vi för natten.

0721 Måndag Töreboda 42,12 NM

Stack från Töreboda vid första broöppningen 09,00 Och idag har vi passerat dom trånga passagen vid Forsvik där man bara kan åka en båt i taget. Har tagit den första slussen neråt i Forsvik.

Seglade över Vättern med fulla ställ. Robban segla första gången i sitt liv. Kom in i Motala vid 18,30 tiden fullt i hamnen, la oss på kanalbåtens plats , men den fick plats ändå. Startade grillen Sofia Gustav o Barro kom och åt med oss. Hon verkade lite tagen och hade lite ont efter att dom opererat in porten åt henne idag. Jag lider med dig Sofia. Tittade på tv en stund innan vi lade oss.

0722 Tisdag Motala 23,4 NM

Vaknade innan klockan, var första båten in i slussen i Motala, märkte inte att vi slussade ens en gång det var bara 5 cm. Fick vänta i Borenshult 1 timme, det var båtar på väg upp, så vi passade på att ta en fika där. Sen segla vi med enbart genuan över sjön Boren. I Borensberg får man hjälpa till att slussa för dom är handdrivna så Robban hoppade iland och sprang runt så att portarna öppnades och stängdes. Efter det mötte vi kanalbåtarna Wasa Lejon och Diana, den första körde så fort att vi tog i botten när han passerade oss. Sen passerade vi en massa broar innan vi kom fram till Berg, 15 slussar blev det idag. Sofia och Barro kom till Berg. Mikael var också där en sväng. Duscha efter att Sofia åkt hem.

Gästhamnen i Berg ligger till höger i bild.

0723 Onsdag Berg

Idag har vi legat stilla i Berg, jag och Mikael har varit med Sofia på lasarettet när hon har fått cellgift, det gick bra hon fick sitta i en säng, och Mikael hade med sig datorn åt henne så hon kunde logga in på internet, och sen titta hon på Arn på dvd. Köpte en stor kulfender på biltema tror att vi kan behöva den när vi ska slussa hemåt sen.

Krister B kom när vi skulle gå upp till kanalrestaurangen och äta så han följde med dit, Kurt bjöd oss alla på maten och drycken, tackar så mycket det var riktigt gott. Efter det bjöd Robban på mjukglass i kiosken.

Sen åkte Krister hem och vi andra spelade minigolf, Sofia vann med 7 slag över mig sen kom Gustav och Robban och Kurt, Sofia vann med över 40 slag mot sista man.                            Satt i båten en stund och prata innan dom åkte hem, kramade henne mycket, nu kan det ta ett tag tills vi ses igen. Första slussning neråt imorgon är klockan 10,30

0724 Torsdag Berg 25,23 NM

Började slussa i Berg vid 10,30 tiden. Det var spegelblankt på Roxen och soligt och varmt 30 grader i skuggan. Det blev motorgång över sjön.

I Norsholm fick vi vänta på ett tåg. Och efter den slussen fick vi en riktig idiot med oss, Han höll på och bytte sida i slussarna efter vad som passade honom och vi andra skulle tydligen bara anpassa oss. Bråttom verkade han också ha varför vet jag inte, han skulle ut ur slussarna först helst även om han låg längst bak, jag blev tvungen att säga till honom rejält för att han inte skulle gå ihop med oss ut ur slussen. Närmare Söderköping hade han så bråttom att han höll på att bli klämd mellan slussväggen och porten, synd att det inte hände något värre där än att han tappade en fender, som Robban plockade upp, men han fick inte tillbaka den, vi sa att vi tappade den igen, pga hans beteénde. Vi stannade i en gästhamn innan Söderköping för slussvaktaren sa att det var fullt med båtar där nere, men idioten fortsatte och det kändes skönt att slippa honom.

0725 Fredag Söderköping

Klockan 11 gick vi in under bron till Söderköping och lade till i hamnen där, ska vänta på Stefan här, (han jobbar sista dagen idag och sen sticker han iväg direkt efter jobbet.) Har gått runt och tittat lite, Robban och jag var till affären och handlade lite.Köpte ett nytt överkast till Sofias säng för halva priset och en karaff med härdat glas med strumpa till.

När Stefan kom gick vi ut och åt mat, jag och Kurt åt en torr hamburgare inge god alls. Undertiden har vi tvättat, men maskinen har strulat så det blev inte färdigt förrän klockan 23,30 och vi började 19,00.

Sofia ringde hon tror att hon har börjat tappa hår. Stackars liten Fia.

0726 Lördag Söderköping 37,13 Nm

Hans Lena och barnen och Yngve och Birgitta kom förbi på fm i Söderköping innan vi drog vidare dom skulle till Öland på husbilssemester. Kurt steg av och åkte hemåt (tackar honom så mycket för hjälpen denna vecka) Vi lämna stället vid 12-tiden. Det var riktigt varmt i dom 4:a sista slussarna innan vi kom ut på öppet vatten. En bit efter sista slussen så badade vi alla 3 efter båten, det var riktigt skönt. En storslagen natur mellan Slätbaken och Landsort, många fina öar. Vi lade till i en vik utanför Oxelösund för natten och fixade taccos, seglade lite med den lilla segelbåten som Stefan hade tagit med sig, sen tittade vi på film innan vi lade oss.

0727 Söndag Oxelösund 84,99 NM

Startade kl 8 innan vi ätit frukost, den gjorde vi efter att Robban stigit upp vilket inte var så långt efter oss för han ville inte missa något. Har passerat många fina ställen, även seglat en del och så navigerade vi fel så vi var på väg in till Södertälje, det blev en försening på ca 4 timmar. Passerade en lite trängre passage vid landsort, där det var riktigt fint. Var inne i Nynäshamn och tankade 70 liter, trodde inte att det var sant när vi skulle betala, det var banne mig dyrare än på Marstrand. Sen fortsatte vi upp förbi Muskö, Nämdö och Runmarö för att nämna några ställen som vi passerade innan vi kom upp till Möja där vi stannade för natten efter ca 85 NM. Det luktade inte hallon i hamnen där vi låg, men trötta som vi var så somnade  vi ganska omgående.

0728 Måndag Möja 0729 Tisdag 214,84 NM

Startade från Möja i Stockholmsskärgård och kom ut på öppet hav vid Kapellskär efter 25 NM. Det kom en Rassy 37 som jag tyckte bara forsade fram i vattnet, så vi satte segel och Stefan tog ut en rutt så att vi skulle hamna norr om Åland, sen kom hornen ut och vi började ta in på Rassyn och gick förbi också utan några problem, han i Rassyn tittade på oss och sen fick vi tummen upp, (eller var det ett finger, nej det var det inte) efter ett tag märker vi att rutten som Stefan lagt ut går nästan in mot Mariehamn, SUCK får vända tillbaka lite för att kunna runda Åland, men innan vi gör det så fixade Stefan lite mat (kanske för att mildra skadan med felnavigeringen) och så säger han att jag och Robban kan börja äta så tar han över rodret så länge. Efter ca 5 minuter sitter vi fast i en ryssja, vi håller nog på i minst 30 minuter innan vi kapar linan som fastnat runt rodret. Då tycker han att det är vårat fel för vi hade ju sett flaggan och flöten, men det visste han ju om eftersom vi sa det när vi såg dom. Efter det går vi ut på öppet vatten för att nattsegla. Och vi måste nog säga att det var ingen bra idé med facit i hand för det gick mycket sjö.

03,30 steg Stefan upp och då kunde jag gå och lägga mig, sov tills klockan var 9:e, då gunga det fortfarande så vi la om kursen och styrde mot Raumo. Gick in i en gästhamn där och fixade lite mat, sen kastade vi loss igen och gick insidan upp mot Björneborg, hamnade på ett par ställen där det nästan inte gick att möta någon båt för det var så grunt utanför farleden. Det var till och med båtar som stannade till för att titta på oss om vi var riktigt kloka som åkte här, men djupet fanns åtminstone 2 meter på vissa ställen så det var väl inga problem. När vi kom till Björneborg så missade vi gästhamnen där och blev liggande brevid en pråm vid någon industri, men vi var alla tre så trötta så vi brydde oss inte.

0730 Onsdag Björneborg 133,10 NM

Steg upp strax efter 8:a, åt frukost på vägen, efter frukosten skulle jag duscha på badbryggan och har precis blött ner mig (vi hade åkt ungefär en nm) då ser jag att Stefan kör på fel sida om kardinalmärkena och påpekar detta, men han säger ”det är för dom stora fartygen, här är 6 m djupt”  Sen smäller det, Robban blev rädd, Stefan fatta inte vad som hände, jag fick säga till honom att lägga ur växeln, började backa därifrån och då har Robban gått ner i båten, står och tittar ut på oss, ser lite blek ut och säger ” VI TAR IN VATTEN” Stefan ber mig ta rodret och fortsätta backa därifrån sen köra mot grundare vatten. Själv går han ner till Robban i båten, lyfter på tofterna och upptäcker att varmvatten beredaren har kanat framåt och en plastkoppling brutits av, så det är vattenpumpen i båten som pumpar in vatten, alla drar en lättnadens suck, stänger av pumpen till vattnet, och glada fortsätter vi våran resa därifrån.

Ut på öppet vatten igen, som är lugnare idag, fint solsken varmt i luften, låser ratten på en viss kurs sen spelar vi yatzy.

Natten som följer sitter Stefan och Robban uppe, Dom ser trålbåtar vara ute och fiska i mörkret och andra fartyg som är ute. Dom ser en fin soluppgång men det gjorde aven jag natten innan.

När vi är ca 30 minuter från hamnen där vi ska lägga till så säger Robban ”ring till Farfar nu för han sa att vi skulle ringa när vi närmade oss så skulle dom komma ner till hamnen och ta emot oss” -men sa jag klockan är ju bara fem på morgonen, inte kan vi väcka dom nu??  -Jo säger Robban han sa att vi skulle göra det. Så jag ringer min pappa och säger att om ca 30 min är fartyget iland i Klobbskat. Vad trevligt säger han, då åker vi ut dit nu. Och när vi närmar oss bryggan så står mor och far där och tar emot oss. Visning av båten sen åker Robban med dom hem och vi går och lägger oss några timmar. Robban ringer och väcker oss vid 11-tiden, då vill han åka in till stan och Stefan åker med. Jag tar med bäddmadrassen till stickojen hem till mamma, för den behöver tvättas. Hade ställt fotogenlampan i ena hörnet och pallat upp den med en kudde för att den skulle stå upp när det gunga så på havet, men när Stefan gick och la sig så tog han kudden och märkte inte att lampan välte och lampolja rann ut på madrassen. Så jag och mamma och pappa höll på och försökte få rent den medans dom andra roade sig i stan.

0731 – 0808 Klobbskat

En vecka fortlöper med sikfiske med min bror ute på Raggrund, vi rökte fisken och det blev jätte gott.

Åkte även lite motorbåt med Robban, och då går det lite fortare än vad vi är vana vid. Men man får hela tiden ha koll när man närmar sig land, för det är så grunt.

Vi var även på bykrogen och åt och drack en dag. Sen var vi där och parta kvällen innan vi gav oss iväg igen.

0809 Lördag Klobbskat 76,37 Nm

Allihopa kom ner till hamnen innan vi skulle ge oss iväg. Väderlekstjänsten hade lovat att det skulle blåsa ostlig vind 9-14 m/s. Vi lämnade Klobbskat vid 9.50 lokal tid. Det blåste lite när vi gick så vi satte segel, och efter en stund kunde vi skymta en båt som närmade sig…

9 pers kom i båten för att se så att vi verkligen kom iväg… nej då dom ville bara se när vi segla och sen vinka adjö.

När vi hade passerat alla öar och kommit ut på öppet vatten så dog vinden, det blåste 2-6 m/s.

Turades om att styra, och när man inte stog vid ratten så låg man på toften och lyssnade på talbok.

Passerade Skagsudde vid 19-tiden lokal tid.

Lade till i Örnsköldsvik strax före kl 21.

Hade duschat på badbryggan innan vi närmade oss Skagsudde, så det var bara att låsa båten och kliva in på Harrys på bryggan och sätta sig och beställa mat.

Vi hade gått precis i utkanten av ett åskväder när vi närmade oss land, så norrut var det grått och regnigt och söderut så sken solen från blå himmel, det var konstigt att se.

0810 söndag Örnsköldsvik 15.16 Nm

Idag har vi tittat runt lite i Ö-vik, köpt lite MODO sovernier. Sen gick vi bort till hoppbacken och titta lite, och liftarna var igång och det fanns ett fik uppe på toppen, så vi väckte en trött tjej som satt i liftkuren och fråga om man kunde få åka upp med korgliften, och det kunde man få göra för 50 kr / pers, så det gjorde vi.

Gick omkring och fotade lite där uppe på toppen, sen tog vi en fika på cafét, var uppe i en av dom andra tre hoppbackarna som fanns där uppe, man fattar inte att dom ger sig iväg på sådana stollerier.

Sen tog vi liften ner igen, och vandrade tillbaka till båten.

Skurade av den lite och fyllde vatten, sen kastade vi loss igen.

Det började låta konstigt i båten efter ett par 100 meter, vi blev förvånade för lodet visade att det var 26 m djupt, och vi undrade vad det var för något, sen bara sluta det och vi tittade efter båten och där dök det upp en stock, lite otrevligt var det.

Vi fick segla lite, men det blåste snett framifrån och vi använde bara genuan så det gick inte så fort, men vi har ju semester, och det är 4 veckor kvar tills vi måste vara hemma igen.

Kom in till Trysunda klockan 19,30 i ett underbart solsken. Gick upp till affären och betalade hamnavgiften, sen tog vi en promenad och kollade in omgivningen, här var det fint med sjöbodar som folk verkligen har sina båtar i, dem står i vattnet så det är bara att köra in med båten.

Trysunda Gästhamn

0811 måndag Trysunda 19,55 Nm

Det regnade på morgonen så vi hade ingen brådska utan tog det lugnt och åt frukost och duscha innan vi drog vidare.

Tog oss ner till Ulvön i ihållande regn, och en guppig färd, vi tyckte att det var ganska jobbigt men då möter vi en mindre motorbåt och efter att ha sett den så var det inte så jobbigt längre, varför ger sig folk ut i så små båtar när det går hög sjö?

När vi går in i sundet vid Ulvön så spricker himlen upp och solen kommer fram, så när vi lägger till är det i stort sett molnfritt.

Vi tar en promenad på ön, bla bort till det gamla kapellet.

Här inne fick man inte ta kort med blixt, för målningarna är ömtåliga pg a  ålder, men det var tillräckligt ljust så vi fick en fin bild ändå.

Lagade mat när vi kom tillbaka till båten, sen tittade vi på OS handboll Rys – Sve = 28 –24

Sen drog vi vidare i den gropiga sjön över till Norrfällsviken. Tog en promenad ut på udden och byggde ett stenröse där. Fortsatte att titta på OS när vi kom tillbaka till båten.

0812 tisdag Norrfällsviken 38,78 Nm

En otrolig vy på norrsidan, har redan sett flera fina platser utefter vägen, och vi har långt kvar att åka.

Efter att vi ätit frukost tog vi en promenad till Storsands stranden.

När vi sen kom tillbaka till båten så gav vi oss iväg ner mot Höga Kusten bron, körde in under den och sen vände vi ner mot Härnösand.

Vi var ute och åt mat på kvällen på en krog precis bredvid vattnet. Sen slöade vi framför tv:n.

0813 Onsdag Härnösand 31,70 Nm

Det har regnat inatt, och det kom skurar på morgonen. Men vi drog på oss sjöställen och beställde broöppning.

Ingen bred passage precis..

Bron öppnades 09,45 har passerat flera broar och gått på insidan Härnön, det har regnat i praktiskt taget hela dagen som vi har varit på havet.

När vi hade lagt till i Sundsvall så kom solen. Betalade hamnavgiften och köpte varsin glass och satte oss på bänken i hamnen en stund, sen duscha vi och efter det gav vi oss iväg ut på stan. Köpte pizza som vi tog med och åt i båten.

Dom har gjort om småbåtshamnen i Sundsvall, här la Finlandsbåtarna till förr, nu är allt nytt och fint. Ont om plats var det inte heller.

0814 Torsdag Sundsvall

Efter frukost tog vi bussen till Birsta ett väldigt stort köpcenterområde precis norr om stan.

Vi gick runt där i flera timmar och shoppade, sen tog vi bussen tillbaka in till centrum och fortsatte att gå i affärer en stund till.

Hittade ett fika ställe på en innergård med glasat tak.

På kvällen tog vi med oss kameran på en promenad, här finns många fina stora pampiga sekelskift hus. Och till slut hamnade vi på en pub där vi åt mat och tog några öl / cider.

När vi kom tillbaka till båten så tittade vi på OS –sammandraget, sen somnade jag i soffan, och Stefan satt och titta på tv en stund till, men sen när jag vaknade till så satt han också och sov, så vi kröp ner i sängen istället och då var klockan 02,00

0815 Fredag Sundsvall 40,06 Nm

Vaknade vid 9:e. Och klockan 10:e kastade vi loss och gav oss iväg, det har varit skönt att ligga still ett dygn. Vi fick nog segla ca 15 Nm sen körde vi med motor och storsegel. Det blev en transportsträcka idag. Gick in till Stocka som ligger norr om Hudiksvall. Tog en promenad och sen en dusch, efter det så grillade vi och åt, på kvällen satte vi oss och titta på tv.

0816 Lördag Stocka 61,31 Nm

Vakna före 9:e åt frukost och gav oss iväg, det blåste nästan ingenting så det blev motor + genua idag. Det här blev också en rejäl transportsträcka.

Men vi hade i alla fall fint väder.

Vid halv åtta tiden på kvällen lägger vi till i en fin vik på Kusön, X-klubben hade en boj i viken som vi förtöjde i, och bara för att få in solen i sittbrunnen så la vi ankare också. Det är första gången vi gjort så, men det fungerade bra.

Har hört att det ska bli regn och skitväder imorgon.

0817 söndag Kusön 6,32 Nm

Vaknade och åt frukost, regna och blåste gjorde det också, vi gav oss iväg ut genom sundet, men efter ca 2 distans så insåg vi att det skulle bli för jobbigt, om det över huvudtaget skulle gå att fortsätta. Höga vågor och en vind på 14-18 m/s, så vi vände tillbaka och la oss vid samma trygga boj. Det var folk på stranden som hade tälta där över natten och dom undra nog vad vi höll på med när vi kom tillbaka och krokade fast i samma boj igen. Men vi hade tv:n med oss och OS visades så vi titta på tv hela dagen och kvällen, stack inte ut huvudet över huvud taget efter vi kommit tillbaka.

0818 Måndag Kusön 33,00 Nm

Vi åt ingen frukost utan gav oss iväg direkt, och åt på vägen. Det har varit både ihållande och dugg regn idag, men när vi svänger in mot Gävle då slutar det regna och senare på dagen kommer även solen fram. Går så långt in mot Gävle som bara går för vi behöver handla, men det finns ingen gästhamn??? Vi undrade vad detta var, försökte lägga till vid några bojar men det gick inte, dom var nog till för småbåtar, så vi fick lägga oss långsides på en tom plats, då kom en gubbe och sa att den var privat och ägaren skulle nog komma tillbaka innan kvällen.

Det är ok sa vi, vi ska bara handla sen försvinner vi härifrån, det går ändå inte att ligga kvar här utan gästhamn, men den är där borta svarar han och pekar mot bojarna som vi nyss lämnat.

Kilar iväg för att hitta en affär med mat, får till slut fråga ett par damer som kommer gående.

Dom säger ni får gå in till torget sen ta bussen….. VA vad är det här för stad, ingen gästhamn inga mataffärer, hur kan folk bo så?? Men säger dom det finns en liten livs ett par kvarter bort, dom förklarar vägen och vi går vidare. Kommer fram till den lilla affären och den var verkligen liten, tror att vi köpte en liter mjölk, det var det ända vi behövde där inifrån. Som tur har vi lite mat kvar i frysen i båten. Gick tillbaka till båten och gick ut till segelsällskapets hamn Huseliiharen istället, inga affärer där heller, men det fanns bra bryggor att lägga till vid.

Gävle är inte att rekommendera för båtfolk.

0819 Tisdag Huseliiharen 47,82 Nm

Steg upp 08,30 åt frukost, sen kastade vi loss. Satte segel med ett rev i storen, efter ett par distans hissade vi hela storen.

Vi kom upp i 9 knop på gps:en. Det kom ut en båt ganska snart efter oss och den följde med ända tills vi la till i Öregrund, vi seglade ganska likvärdigt, dom hade någon Dansk båt, den var lång och smal, han titta förvånat på oss och sa ”trodde inte den båten segla så bra” Men det gör den sa vi.

Tog ner seglen vid fyrarna in till Öregrund.

Vi har haft sol hela dagen idag, så det har varit en toppen dag med sol och segling, ca 7-10 m/s.

Vi var ganska hungriga så vi gick bort och åt mat på en krog innan vi tog en dusch.

Fick förklarat för oss att det här är så långt norrut som Stockholmarna kommer med båt, sen vänder dom neråt igen.

0820 onsdag Öregrund 21,77 Nm

Steg upp ganska sent. Efter frukost tog vi en promenad på ”stan”

Sen bjöd vi över dom i den andra båten (som följde oss igår) på kaffe, satt och prata vi fick lite tips b la om Väddö kanal som vi tänk gå, kolla på deras sjökort hur hög bron är som vi vill passera, och det ska gå. Dom hade tänkt sig ner mot Grisslehamn så vi slog följe.

Satte segel och kryssa oss fram, båtarna gick likvärdigt idag med. Sen hörde vi hur det började mullra in över land, och det tog inte lång stund innan vi stog rätt i ovädret, det small och blixtra samtidigt. Jag blev väldigt rädd och blöt, fick in genuan och bara släppte storen för vi ville inte gå upp på däck och ta i masten, sikten framåt var ungefär till pullpiten. Stefan gick ner i båten och lämnade mig där uppe. För att hämta kameran.

Ovädret höll väl på i ca 10 min, men det räckte för mig.

Gick in till Grisslehamn och innan vi kom iland så kom solen igen. Dom andra valde att gå in till en ö som heter Raggarön.

0821 Torsdag Grisslehamn 60,43 Nm

Efter att vi ätit frukost så tog vi oss till macken på andra sidan bryggan och tankade upp båten, det gick i 70 liter till en kostnad av 1031 kr.

Sedan gick vi in i Väddökanal, här är också fint och ungefär halvvägs så ser vi bron….. närmar oss sakta men inga problem att gå under, höjden räckte till…Det var en bit på ca 700 m som är grävd, där var det ganska smalt. När vi kom ut ur kanalen satte vi segel, mest för att torka dom efter gårdagen. Men det dröjde inte länge förrän det åter blåste upp till regn igen, och då tog vi ner seglen för att dom hade torkat.

Passerade Kapellskär och sen tog vi farleden in mot Stockholm, mötte två stora båtar. Började att leta efter en naturhamn, men hittade inget bra ställe att lägga till vid, så vi gick ända ner till Grinda, och la oss långsides på insidan av  bryggan.

0822 Fredag Grinda 14,96 Nm

Steg åter upp vid 9:e tiden, åt frukost och sen stack vi vidare mot nya mål.

Sandhamn siktade vi mot genom skärgården, såg en del konstiga grejer på vägen, b la en vanlig motorbåt som drog en liten pråm och där på stog en bil??? man undrar hur dom tänkt använda den på en ö, öarna är ju inte så stora tycker man att man behöver bil…Sandhamn är en idyll, det är Stockholmarnas Marstrand.

Efter att vi lagt till och duschat så kom solen. Sen åt vi revbensspjäll på Sandhamnsrestaurangen, och efter det blev det mörkt, det tog väl ca 30  min så kom åska och regn i ca 45 min, efter det sprack det upp lite igen. Gick upp till pubben och tog varsin Irish coffey, sen vandrade vi runt lite i hamnen och titta på båtar, och då kommer Tre Kronor (Sthlm) glidande in i hamnen, och efter vi tittat på tilläggningen, och hur kocken satt sig på aktern för att fiska, så satte vi oss i sittbrunnen och kolla på alla båtaktiviteter.

Våran tv har inte tyck om resan, så den har gett upp

0823 lördag Sandhamn 39,56 Nm

KSS Klubbstuga Sandhamn.

Tre Kronor

Lämnade Sandhamn i solsken, satte segel inne i hamnen, sedan länsade vi förbi Dalarö, Muskö och till slut stannade vi i Nynäshamn. Idag har det varit mycket båt ute och seglat, fina vindar för Stockholmarna. Tog en promenad upp till centrum och handla lite på konsum, det var det ända som var öppet. Sen gick vi tillbaka till båten, och spelade lite kort.

0824 söndag Nynäshamn 50,54 Nm

Efter frukost tog vi en dusch,och sen skurade vi av båten utvändigt och dammsög inne i båten. Vid 12 tiden släppte vi loss och gav oss iväg, det blev inte mycket segling, men vi har passerat flera fina ställen idag.

Efter Oxelösund och viken in till Norrköping så stannade vi i Arkösund.

Vi tog en kvällspromenad bort till restaurangen vid campingen och åt mat där, dom hade fullständiga rättigheter där, så vi drack gott till maten. Sen gick vi tillbaka till Pim Pim.

0825 Måndag Arkösund 21,56 Nm

Steg upp, åt frukost, sen gav vi oss iväg mot Mem. Det blev motor och genua, det är en väldigt fin skärgård runt Stegeborg. Kom fram till Mem vid 15-tiden, la oss framför slussporten och väntade på slussning, just då ”råkar” en slussvaktare komma, men han talar om för oss att dom inte slussar mer idag, suck. Det är lågsäsong och då kör dom konvoyer  3 dgr i veckan, och imorse gick den klockan 9. så har vi tur kan vi komma med den på onsdag, men annars måste man anmäla 3 dgr i förväg. Frågade honom om vi inte kunde få komma upp ovanför slussen till bryggorna, för man ligger nog bättre där, och det kunde han hjälpa oss med, när vi kom förbi slussen så är bommarna inte bredare än ca 3 meter så vi fick lägga oss på bryggnocken. Ringde kontoret direkt men dom kunde inte lova oss att vi kunde få fortsätta på onsdag utan vi kanske måste vänta tills på fredag. Vi som tänkt stanna i Söderköping över natten för Sofia och Sara skulle komma dit och hälsa på oss, men dom och lilla Barro kom till Mem istället, han hade bllivit åksjuk på den krokiga vägen och spytt i bilen. Stackarn. Vi grillade och åt, satt och prata och spelade spel en stund innan dom var tvungna att åka igen. Det var skönt att träffa dom, nu när vi var påväg tillbaka, Sofia hade rakat av sig allt hår men använde peruk, men ändå blev det en otrolig upplevelse när hon tog av sig den, stackars Fia.

Vi läste en stund innan vi lade oss.

0826 Tisdag Mem

Idag låg vi länge, har ingen brådska kommer ju inte vidare förrän imorgon. Åt frukost sen tog vi en dusch, och efter det hyrde vi cyklar och trampade in till Söderköping. Det är längre än vad man tror när man cyklar.

Gick i affärer köpte mig en stickad tröja. Det kom lite regn när vi satt och åt på en restaurang.

Sen gick vi in på ICA och handla, och när vi cyklade tillbaka till Mem så börja det regna igen, ett fint regn så vi blev ganska blöta.

Stängde in oss i båten några timmar läste tidningar och tog en kaffe. Mellan skurarna senare på kvällen så tog vi en promenad till slussen, (ca 150 m) tittade på dom få båtarna som låg där. Efter det spelade vi Yatzy resten av kvällen.

0827 Onsdag Mem 29,38 Nm

Kom igång med första slussningen vid 9:e. Efter Söderköping fick vi som vi trodde en stockholmare bredvid oss, (det visade sig senare att han var göteborgare) han hade inga fendrar mot oss, vi sa till honom då hängde han ut en på mitten av båten, så vi fick säga till slussvaktaren så hon sa till honom, då hängde han ut en till. (Det var så att han köpt båten i Sthlm och fick inte med några fendrar och skulle ha köpt det i Söderköping men där var det stängt, men säg det då så att man förstår varför han gjode som han gjorde.)

Kom till Berg vid 18-tiden, fixade lite mat sen tog vi en promenad upp till ICA men dom stängde 19,00 och vi var där 19,20 typiskt.

Spelade lite spel / kort, sen lade vi oss och läste en stund innan vi somnade.

0828 Torsdag Berg 16,21 Nm

Uppstigning 07,30 det stog på skylten att slussningen skulle påbörjas 08,20, men det kom inga slussvaktare förrän klockan var 9:e och då kunde vi börja slussa.

Det blev en transportsträcka idag med till Borensberg. Där tog vi en dusch sen gick vi till gästgiveriet och åt mat. På kvällen blev vi inbjudna i Sandvikbåten som legat framför oss i slussarna hela dagen, satt och pratade tills klockan var 01,30 det visade sig att dom normalt har båten ovanför kyrkesund, men har varit i Östersjön i 17 veckor, ända upp till Haparanda.

0829 Borensberg 30,97 Nm

Steg upp strax före 7. Vi var första båten som lämnade Borensberg på morgonen, men dom andra kom strax efter, vi skulle ta oss över sjön Boren och vara i Borenshult vid 9:e.

Slussarna i Borenshult släppte dom på väldigt mycket vatten, dom hade lite bråttom sa dom för vi skulle möta en kanalbåt som skulle slussa neråt.

Stannade till i Motala, gick lite på stan. Våra vänner i motorbåten stannade här för dom skulle hem på kräftskiva och fortsätta nästa vecka igen.

Seglade över Vättern med enbart genuan, kom till Karlsborg strax före 17,00 väntade på broöppning och fick den vid 18-tiden. Fortsatte upp till Forsvik ”kanalens höjdpunkt”

Tog en fotograf promenad. Sen åt vi lite lättlagad mat, och lade oss gaska tidigt efter att ha lyssnat på Finnkampen på radion. (tv:n hade gett upp innan vi kom in i Mem.)

0830 Lördag Forsvik 21,39 Nm

Gick upp 8,15 åt frukost, gjorde iordning för slussning, såg att portarna var öppna så vi släppte loss och körde in i slussen. Där var det trevliga slussvaktare.

Efter Forsvik är nog den finaste sträckan på hela kanalen.

Prickar och trånga ställen. När vi kom till Töreboda så duschade vi sen gick vi till ICA och handla lite, och på vägen tillbaka till båten köpte vi med oss pizza.

0831 Söndag Töreboda 20,42 Nm

Start i Töreboda klockan 9:e vid första bron. Det blev många slussar idag tror det är över 20 st den här sträckan. Vi fick stanna till vid Norrkvarn för att släppa förbi en kanalbåt, sen fick vi fortsätta. Kom ut på Vänern vid 15,30 tiden och då drog vi ner till Mariestad. Vi blev 3 båtar där. Åt ute idag med.

0901 Måndag Mariestad 64,32 Nm

Stack från Mariestad klockan 8:a Vi gick först efter kom tyskarna sen kom göteborgaren. Gick in vid Läckö i Ekens skärgård, och kom ut vid Navens fyr.

Sen kurs mot Vänersborg, där fick vi vänta en stund vid järnvägsbron. Tyskarna tackade för det fina vägvalet i Ekens skärgård. I slussen i Vänersborg fick dom lägga sig utanpå oss, och såg att det gick väldigt lätt att slussa i dessa stora slussar. Sen var vår resa över vid båtgården vid 19,30 och dom andra två båtarna fortsatte till Spikön.

0908 Måndag Trollhättan

Nu är säsongen över för i år och båten åker ur vattnet.