2008

0809 Lördag Klobbskat 76,37 Nm

Allihopa kom ner till hamnen innan vi skulle ge oss iväg. Väderlekstjänsten hade lovat att det skulle blåsa ostlig vind 9-14 m/s. Vi lämnade Klobbskat vid 9.50 lokal tid. Det blåste lite när vi gick så vi satte segel, och efter en stund kunde vi skymta en båt som närmade sig…

9 pers kom i båten för att se så att vi verkligen kom iväg… nej då dom ville bara se när vi segla och sen vinka adjö.

När vi hade passerat alla öar och kommit ut på öppet vatten så dog vinden, det blåste 2-6 m/s.

Turades om att styra, och när man inte stog vid ratten så låg man på toften och lyssnade på talbok.

Passerade Skagsudde vid 19-tiden lokal tid.

Lade till i Örnsköldsvik strax före kl 21.

Hade duschat på badbryggan innan vi närmade oss Skagsudde, så det var bara att låsa båten och kliva in på Harrys på bryggan och sätta sig och beställa mat.

Vi hade gått precis i utkanten av ett åskväder när vi närmade oss land, så norrut var det grått och regnigt och söderut så sken solen från blå himmel, det var konstigt att se.

0810 söndag Örnsköldsvik 15.16 Nm

Idag har vi tittat runt lite i Ö-vik, köpt lite MODO sovernier. Sen gick vi bort till hoppbacken och titta lite, och liftarna var igång och det fanns ett fik uppe på toppen, så vi väckte en trött tjej som satt i liftkuren och fråga om man kunde få åka upp med korgliften, och det kunde man få göra för 50 kr / pers, så det gjorde vi.

Gick omkring och fotade lite där uppe på toppen, sen tog vi en fika på cafét, var uppe i en av dom andra tre hoppbackarna som fanns där uppe, man fattar inte att dom ger sig iväg på sådana stollerier.

Sen tog vi liften ner igen, och vandrade tillbaka till båten.

Skurade av den lite och fyllde vatten, sen kastade vi loss igen.

Det började låta konstigt i båten efter ett par 100 meter, vi blev förvånade för lodet visade att det var 26 m djupt, och vi undrade vad det var för något, sen bara sluta det och vi tittade efter båten och där dök det upp en stock, lite otrevligt var det.

Vi fick segla lite, men det blåste snett framifrån och vi använde bara genuan så det gick inte så fort, men vi har ju semester, och det är 4 veckor kvar tills vi måste vara hemma igen.

Kom in till Trysunda klockan 19,30 i ett underbart solsken. Gick upp till affären och betalade hamnavgiften, sen tog vi en promenad och kollade in omgivningen, här var det fint med sjöbodar som folk verkligen har sina båtar i, dem står i vattnet så det är bara att köra in med båten.

Trysunda Gästhamn

0811 måndag Trysunda 19,55 Nm

Det regnade på morgonen så vi hade ingen brådska utan tog det lugnt och åt frukost och duscha innan vi drog vidare.

Tog oss ner till Ulvön i ihållande regn, och en guppig färd, vi tyckte att det var ganska jobbigt men då möter vi en mindre motorbåt och efter att ha sett den så var det inte så jobbigt längre, varför ger sig folk ut i så små båtar när det går hög sjö?

När vi går in i sundet vid Ulvön så spricker himlen upp och solen kommer fram, så när vi lägger till är det i stort sett molnfritt.

Vi tar en promenad på ön, bla bort till det gamla kapellet.

Här inne fick man inte ta kort med blixt, för målningarna är ömtåliga pg a  ålder, men det var tillräckligt ljust så vi fick en fin bild ändå.

Lagade mat när vi kom tillbaka till båten, sen tittade vi på OS handboll Rys – Sve = 28 –24

Sen drog vi vidare i den gropiga sjön över till Norrfällsviken. Tog en promenad ut på udden och byggde ett stenröse där. Fortsatte att titta på OS när vi kom tillbaka till båten.

0812 tisdag Norrfällsviken 38,78 Nm

En otrolig vy på norrsidan, har redan sett flera fina platser utefter vägen, och vi har långt kvar att åka.

Efter att vi ätit frukost tog vi en promenad till Storsands stranden.

När vi sen kom tillbaka till båten så gav vi oss iväg ner mot Höga Kusten bron, körde in under den och sen vände vi ner mot Härnösand.

Vi var ute och åt mat på kvällen på en krog precis bredvid vattnet. Sen slöade vi framför tv:n.

0813 Onsdag Härnösand 31,70 Nm

Det har regnat inatt, och det kom skurar på morgonen. Men vi drog på oss sjöställen och beställde broöppning.

Ingen bred passage precis..

Bron öppnades 09,45 har passerat flera broar och gått på insidan Härnön, det har regnat i praktiskt taget hela dagen som vi har varit på havet.

När vi hade lagt till i Sundsvall så kom solen. Betalade hamnavgiften och köpte varsin glass och satte oss på bänken i hamnen en stund, sen duscha vi och efter det gav vi oss iväg ut på stan. Köpte pizza som vi tog med och åt i båten.

Dom har gjort om småbåtshamnen i Sundsvall, här la Finlandsbåtarna till förr, nu är allt nytt och fint. Ont om plats var det inte heller.