2008

0730 Onsdag Björneborg 133,10 NM

 

Steg upp strax efter 8:a, åt frukost på vägen, efter frukosten skulle jag duscha på badbryggan och har precis blött ner mig (vi hade åkt ungefär en nm) då ser jag att Stefan kör på fel sida om kardinalmärkena och påpekar detta, men han säger ”det är för dom stora fartygen, här är 6 m djupt”  Sen smäller det, Robban blev rädd, Stefan fatta inte vad som hände, jag fick säga till honom att lägga ur växeln, började backa därifrån och då har Robban gått ner i båten, står och tittar ut på oss, ser lite blek ut och säger ” VI TAR IN VATTEN” Stefan ber mig ta rodret och fortsätta backa därifrån sen köra mot grundare vatten. Själv går han ner till Robban i båten, lyfter på tofterna och upptäcker att varmvatten beredaren har kanat framåt och en plastkoppling brutits av, så det är vattenpumpen i båten som pumpar in vatten, alla drar en lättnadens suck, stänger av pumpen till vattnet, och glada fortsätter vi våran resa därifrån.

Ut på öppet vatten igen, som är lugnare idag, fint solsken varmt i luften, låser ratten på en viss kurs sen spelar vi yatzy.

Natten som följer sitter Stefan och Robban uppe, Dom ser trålbåtar vara ute och fiska i mörkret och andra fartyg som är ute. Dom ser en fin soluppgång men det gjorde aven jag natten innan.

När vi är ca 30 minuter från hamnen där vi ska lägga till så säger Robban ”ring till Farfar nu för han sa att vi skulle ringa när vi närmade oss så skulle dom komma ner till hamnen och ta emot oss” -men sa jag klockan är ju bara fem på morgonen, inte kan vi väcka dom nu??  -Jo säger Robban han sa att vi skulle göra det. Så jag ringer min pappa och säger att om ca 30 min är fartyget iland i Klobbskat. Vad trevligt säger han, då åker vi ut dit nu. Och när vi närmar oss bryggan så står mor och far där och tar emot oss. Visning av båten sen åker Robban med dom hem och vi går och lägger oss några timmar. Robban ringer och väcker oss vid 11-tiden, då vill han åka in till stan och Stefan åker med. Jag tar med bäddmadrassen till stickojen hem till mamma, för den behöver tvättas. Hade ställt fotogenlampan i ena hörnet och pallat upp den med en kudde för att den skulle stå upp när det gunga så på havet, men när Stefan gick och la sig så tog han kudden och märkte inte att lampan välte och lampolja rann ut på madrassen. Så jag och mamma och pappa höll på och försökte få rent den medans dom andra roade sig i stan.

0731 – 0808 Klobbskat

 

En vecka fortlöper med sikfiske med min bror ute på Raggrund, vi rökte fisken och det blev jätte gott.

Åkte även lite motorbåt med Robban, och då går det lite fortare än vad vi är vana vid. Men man får hela tiden ha koll när man närmar sig land, för det är så grunt.

Vi var även på bykrogen och åt och drack en dag. Sen var vi där och parta kvällen innan vi gav oss iväg igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0