0720 Säby - Skagen- Smögen

Vi vaknade till en strålande morgon. Under frukosten fick vi syn på denna lilla sak i toppvantet.
Se bild nedan:

Denna hade jag tydligen glömt i grannbåten!!!!

Nu så tar vi farväl av våra vänner för dom ska vidare söderut o vi ska hemåt.

0719 Läsö - Säby 13.1 nm

Vi tänkte att vi tar oss till Säby.
De var en ganska så trevlig segling över till Säby, det tog 1 tim 45 min.
Vi hittade en plats vid kranen längst in i hamnen vid hamnkontoret.
Under dagen så passade vi på att lära oss några danska fraser som vi hade nytta av: " Hunden den ska va i snöör" o "en lilling"... Vi satt en stund o spelade spel med Pelle o Cissi, men det visade sig snart att Pelle hade läst alla svaren (måste varit så) för han kunde tydligen allt!!! Så vi tog o grillade istället o lyssnade på Taptot för halning av flaggan.TutTut.

Jag tog även på fin hatten!

0718 Anholt - Läsö 47.70 nm

Nu är det dags att gå upp mot Läsö igen för att möta upp (motorbåtsfolk) det blev en fin segling upp i ca 8-10 m/s.
Efter några timmar så kom vi på den geniala planen att sätta upp Gennackern. Efter en stunds grejande med att få upp den o in med genuan så hade det blåst upp till 13 m/s halvvind  så det var bara o ta in den igen.
Men vi loggade 7-8 knop så vi hade bra fart ändå. Väl i hamn på Läsö så hämtade vi upp Pelle ifrån "Molen" för att få en extra hand vid tillägningen. Men vi insåg att det var för trångt mellan dom båtarna vi hade tänkt oss att lägga till vid. Så vi backade ut o lade oss i fiskehamnen istället.

En tilläggare var på sin plats

0717 Anholt

Idag så har det blåst o regnat halva dagen så vi har titta på eurosport ( simhopp ) och bara tagit det lugnt.
Vi bestämde oss för att gå upp mot läsö imorgon för att träffa ett par ifrån Stenungsund som är på genomresa, efter lite sms kontakt så bestämde vi oss för Västerö .
Så det blir upp innan tuppen imorgon för vi har ju en 47nm innan vi är där och vi vill ju gärna komma i hamn hyfsat tidigt.
Så vi träffas på läsö imorgon.

Vi gick o bada!!

0716 Anholt

Vi solade o badade ifrån kl 14 - 18.30 tiden då började man ju bli lite sugen på mat, så då fixade vi till oss och Solbritt tog grill o kött med sig bort mot piren medan jag fixade resten av tillbehören. Där borta så var Hans på väg att grilla också, med en engångsgrill. Vi bestämde oss för att bara använda en grill ( för miljön ). Vi åt o hade det trevligt i flera timmar,  tröja på förvisso men det varmt o behagligt fram till 23.30 tiden, då packade vi ihop grillen och gick på lokal nån timma innan vi gick tillbaka till båtarna.

0715-0716 Anholt

Nu är vi på plats, vi fick en plats vid sidan av Knut o Agneta i KAP. Dom tog emot oss på ett berömmelse värt sätt med en tillläggare. Vi såg bara en båt till ifrån Trollhättans båtklubb och det var Hans o Gunilla med Mannaminne. Efter en liten promenad till "centrum" så tog vi o placerade oss på stranden. Solar o badar för det är det man gör på Anholt.
En riktigt fantastisk semesterö..

Solbritt blir överrumplad av vågorna

Simma på du bara.

Där inne i vågen skymtar man Stefan

Vi hade väldigt kul i vågorna, man blir som barn på nytt.

0715 Vind i seglena då blir vi glada

0715 Aalborg-Hals - Anholt 61,52

Vi tog oss iväg vid 07,15  pratade med broarna via VHF:en och jag måste säga att det var inga problem med att få broöppning även om det bara var 15 min kvar innan nästa tåg skulle komma, det klarar inte brovaktarna i Göta älv.
Men det var en underbar morgon med sol o värme och så vi tog frukosten under gång. Vi saktade ner utanför hals för att ta kort på fyren som inte hade något namn.

Sen gick vi seglade vi vidare mot Anholt för att få bada o känna sand mellan tårna igen,
Vi hade klarblå himmel över oss hela resan över, men ingen värme i vattnet ca:12 grader så det blev inget dopp för än vi var framme på Anholt.

0713 ons Läsö Västerö - Hals 40,94 nm

Lämnade Läsö på morgonen, och gick in till Säby.
Efter Säby så satte vi genacker och seglade ner mot Hals, det gick rejält med sjö så vi tänkte gå in till Hou, men det var för grunt där inne så vi fortsatte till Hals. Där blev vi tillvisade en plats inne vid varvet. Dom målade botten på en fiskebåt med roller o spruta och vinden låg rakt mot oss så dagen därpå hade vi röd båt, men som tur var så var det bara att spola bort.

07 14 tors Hals - Alborg 18,10 nm

Det började med att det blåste friska vindar, så vi satte genuan och drog in till Alborg.

2 broar att passera, vägbron och...

järnvägsbron innan man kom in till gästhamnen, och där var ganska fullt så vi fick lägga oss på en dansk motorbåt.
sprang på stan en sväng i regnet och tyckte att vi gjort oss förtjänta av en stor stark så vi satte oss på olearys och tog en öl och torkade lite utav allt regnande.
När vi kom tillbaka till båten så sa dansken att han skulle gå runt 7 tiden dagen därpå så han skulle knacka på ca 30 min innan, det var helt ok för vi tänkte dra vidare vi med, så då behövde vi inte ställa någon klocka på ringning.

Följ oss här....

http://www.marinetraffic.c​om   och skriv in nr 265658020 i sökfältet

0711 Källö knippla-Läsö västerö 40 nm

Vaknade strax efter 5 på morgonen, lämnade hamnen 5,45, styrde ner mot Vinga och gick ut där och vidare mot Läsö.
Innan vi kommer fram så stannar vi till ute på vattnet och tar en dusch, riktigt skönt.
Kommer in i hamnen som är full (med norrmän) vi lägger oss innanför vågbrytarna och är nöjda med dagen.

Rundar Nordre Rönner innan vi går in i hamnen.

0710 Hunnebo-Källö knippla 54,94 nm

Lämnade Hunnebo vid 9-tiden, stannade till i Kungshamn för att handla på skeppet.
Satte segel utanför fisketången och seglade ner till Lysekil, sen fick vi rak motvind och gick för motor till Källö knippla, där tankade vi och köpte pizza.
Lade oss vid 20,30 och somnade direkt.

0708 Fre Hunnebo

Kom ut till Hunnebo vid 19-tiden, gick bort till kanten och fick oss varsin seglartoast.
Fidde ringde och frågade om vi inte kunde titta bort till dom, så det gjorde vi, Monikas syster Cleary och man Ronny var där med.

0709 Lör Hunnebo

Tog oss ut till Huö tillsammans med Fidde o Monika, Claery och Ronny, och Ulrika med son.
Det blev både mat och bad innan vi gick tillbaka till hamnen.
Senare på kvällen blev det grill på bryggan, och efter det lite nostalgi som bestod utav att vi satt i en Maxi 77.

Hade en väldigt trevlig kväll.

0626 Väderöarna

Väderöarna är välbesökt så även grunden utanför hamninloppet

Matdags!

Hemfärd.....

Oh, vad vi längtar till måndag!!!!!!

Så till slut så var vi tillbaka i våran båt,  en sista sväng till Huö

0625

Det blev ett trevligt besök på Trinisla´s öst sida där låg en motorbåt o väntade på oss med Ordförande i Bavariaklubben med fru.
Pelle o jag hade ju träffats förrut ett antal gånger men detta var första gången till havs och med respektive.
Vi fick en bra plats vid sidan om dem.
Efter att presenterat oss så blev Cissi lite orolig när jag ville binda ihop båtarna för att få en lättare passage på kvällningen mellan båtarna, det hon oroade sig för var att det skulle bli en ryckig natt om båtarna drog åt olika håll men det löstes fint med Bungy ryckdämpare.
Grill o trevliga samtal o sen kväll...
Måste bara få tillfälle att gratulera till en fin båt, motor eller segel Bavaria gör bra båtar.
Äntligen så ser våran lagom ut!

Och så blev det premiär tur för oss med en fokuserad Pelle vid ratten
ut mot Väderöarna genom Strömsund,
Här kommer några bilder på rad:

Kameror o mobiler görs klara för fotografering

Kaptenen mer avslappnad nu!

Strömsund

0609/0610 Hunnebostrand / Huö

Vi kom ut till båten o bara packade in varorna sen gick vi bort till Kanten sen satt o njöt i sittbrunnen på PIMPIM.
På lördags morgonen så tog vi oss ut till Midsommarviken ute på HUÖ o lade oss långsides. Satt en stund i solen sen fick Solbritt för sig att det var dags för första doppet, hon var snabbare än mig men nu så var det avklarat 14,2 grader

Senare som kom Christer paddlandes vi gjorde iordning lite mat, efter maten så tog en promenad o kollade in (pv:n) för att se den så måste man besöka Huö o gå syd väst och dör i en stor spricka ligger den.
Även Annicka o Kristerlåg på Huö med motorbåten satte oss en stund med dom o såg solen gå ner i horisonten.

0605 Hunnebostrand

Nu blev det en härlig segling hem mot Hunnebo vi tog olika vägar men var hemma samtidigt, Fast vi gick in mot Seaport  för LEEWAYs besättning hade äntligen kommit ut.
Trevligt återseende.

0604

Vi lämnade Väderöarna alla 3 men det blev hård segling mellan oss o Bengts gula Polka in mot Hamnholmen, han fick 1 timmes försprång, (skoja bara). Vi hade lite problem med septin men efter hårt jobb så fick vi ut problemet som troligen var en etikett ifrån Bavaria, det var ca10 X 20 cm stort så inte undra på att vi har haft problem under några år. Ett stort tack Bengt för hjälpen. Efter denna inte alltför väldoftande aktivitet så blev det grillat, gott var det!

0603

Vi vaknade ca 07:30 och bestämmde att vi tar frukosten på väg ut till strömsund nu var det inge vind o platt vatten så det blev motor. Bengt o Gittan tog emot oss när vi kom fram, trevligt.
Efter nå´n timme så kom Lennart o Irene.
O efter ytterliggare några timmar så kom Fredrik Mattsson med sin Bavaria 40:a med gott om folk ombord, Han lade sig på oss en stund sen hittade han en annan plats lite längre fram på bryggan-

Dricker Champagne o spanar efter fartyg!

Klockan är nu 00:30 en så fantastiskt utsikt kan det vara på västkusten!
Bilden nedan.

0602

Efter att ha grejat lite så satte vi kurs mot Strömsund (Väderöarna) men vid Saltskärskäring så gick det så hög sjö och blåste upp mot 12ms o det hade blåst en del tidigare  (enligt SMHI vågdata så var det 3,8 m mellan dal o vågtopp). Så vi gick in mot Hästvam o lade oss långsides. Vi gick på en promenad runt ön och hittade en flaskpost som en liten tjej hade kastat i 2006 i juni inne i Hamburgersund där låg mobilnr så vi tog o skickade ett sms att vi hade hittat flaskan. Sen skrev jag mitt namn o datum på lappen och kastade i flaskan igen, trevligt var det.
det var en go kväll för övrigt.

Dom hade väldigt stadiga sjöbodar på ön

Maj

Galgeberget

Solbritt väntar på tillläggaren!

Maj månad så var det bara lite slö segling, så vi lägger bara in lite bilder att njuta av.
Vi fick erbjudande av Kenneth o Marita och tillbringa en natt på Hållös vandrarhem,
Fidde, Monica , Jonte och Sanna var också med, väldigt trevligt kan varmt rekommenderas.

Hållö fyr

Dukat bord

Gruppen

Påskhelgen

110423

Utseglingen gick som vanligt lugnt o fint. Slussar o broar klaffade jättebra bara att glida igenom.
Bra väder hela helgen och tur var det för vi hämtade upp  Sofia , Gustav o Barro på Marstrand
Vi träffade även Marcus med familj, kul att träffa dom.