Så idag kom beskedet ifrån Volvo Penta

Dem har kört motorn i bänk för att konstatera felet, Dem började med en belastning på 13 Hkr då var allt normalt ökades till 22 Hkr och då tog  det inte många sekunder förrän motorn gick varm. Efter analys så visade det sig att kylkanalerna var igensatta med beläggning, inte så att man kunde se det utan att ta loss värmeväxlaren o mäta i kanalerna då såg man en minskning på diametern. det lilla räckte för att få motorn att gå varm tydligen. Enligt VP så är det fel glykol som har använts och då blir det så här. Motorn är ju monterad på varvet o då borde inte detta inträffa tycker jag. Men det är bra att veta hur känslig motorn är för störningar i kylsystemet, Det man kan undra över varför har inte Penta "lite" större marginaler på sina små motorer???!
Men nu så ska motorn monteras tillbaka i båten nästa vecka, sen får vi se.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0