Första seglingen själv

0522 Torsdag Hunnebo

 

Jag åkte ut till Hunnebo tidigt på morgonen, var här redan vid 9- tiden.

Bodling kom och hälsa på, åkte med honom en sväng ut till Fykan på Ramsvik, underbart väder man såg Väderöarna väldig tydligt.

Sen pumpade jag upp gummibåten och klädde den andra Y-bommen.

Efter det tog jag båten ur hamnen,(har nog aldrig varit så nervös, jag bara skaka när jag kom ut ur hamnen.) styrde mot Skägga sen satte jag genuan och seglade ner till Smögen tog ett varv där inne, sen lade jag till i Kungshamn och gick in på Skeppet och handlade, när jag skulle därifrån så släppte jag tamparna trycke ut båten från bryggan och hoppade på och gasade iväg, upp genom Sotenkanalen fick en smidig broöppning behövde knappt sakta ner på farten.

In i hamnen i Hunnebo rundar berget och där står lodet på 1,9 då tänkte jag ”nu fastnar jag och vad gör jag då” men det gick bra, kom in på platsen och förtöjde som om jag aldrig gjort annat, det blev en lyckad tur.

Gjorde mat och titta på tv, somnade i soffan.

0523 Fredag Hunnebo

 

Tog det lugnt på fm, sen tog jag en promenad i Hunneboklyfta, gick ner från berget norrut,och gick upp på berget ovanför folkets hus, satte mig där uppe och tittade ut över havet, det var riktigt rogivande, tittade på en del båtar som kom in i hamn och andra lämnade hamnen.

Väl tillbaka i båten satte jag på kaffe och tog en smörgås i sittbrunnen.

Stefan åkte med Fidde o Carina ut efter jobbet, vi gick bort till kanten på after work, Claes o Katarina och Christer Olsson kom också dit, efteråt satt vi i Olssons båt, och då kom även syster dit.

 

 

 

 

0524 lördag Hunnebo

 

Grejade lite vid båtplatsen på fm, satte upp pinnar för repen längst ute på Y-bommen.

Sen gjorde vi iordning för segling och segla ända upp till Gluppö, la till och satt i solen med en kaffe.

Efter ett tag i solen blev det väldigt varmt och vattnet såg lockande ut så det fick bli ett dopp, i det 15 gradiga vattnet.

0525 Söndag Gluppö

 

Det båste kallt på fm, nordostliga vindar, så vi flyttade oss från Gluppö till Galgeberget, satte oss i solen på berget och bara njöt av vädret.

Efter ett tag blev vi lite rastlösa och ville segla så vi kastade loss igen och segla utomskärs ner till Smögen, maxfart 10,22 knop men vi låg mellan 7,5 – 9 knop hela vägen, och det blåste ca 8-9 m/s.

Pratade med syster när vi ändå var i Smögen, han hade problem att få igång motorn i båten så Stefan hjälpte honom.

När vi kom tillbaka till Hunnebo gjorde jag en lyckad inbackning på båtplatsen. Tvättade av båten lite salt, sen gjorde vi i ordning och åkte hemåt och då var klockan 20,30. Det blev lite segling till slut denna helgen, det är ganska skönt att komma ur hamnen.




När vi kom tillbaka till Hunnebo gjorde jag en lyckad inbackning på båtplatsen. Tvättade av båten lite salt, sen gjorde vi i ordning och åkte hemåt och då var klockan 20,30. Det blev lite segling till slut denna helgen, det är ganska skönt att komma ur hamnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0