Väderöarna 0418

På väg ut till Hunnebostrand i fredags så åkte vi förbi Smögen och hämtade våran genacker den var färdig. Passade på att köpa lite räkor, aioli och bröd hos Göstas. Satte oss och åt räkor och drack lite gott vitt vin till, och tittade på den fina solnedgången över havet. Kan det bli bättre en fredag efter en veckas slit.

På lördagen bestämde vi oss för att vi skulle prova det nya seglet, och vi tyckte att det fungerade fint, det lilla vi kunde prova det, för vinden dog ut helt efter en stund.

Tog sikte mot Väderöarna, (bäst att passa på innan säsongen kommer igång.) Men det slutade med att vi fick ta till motorn för att komma fram.
Det låg en båt inne i den lilla hamnen så det var inga problem att få plats. Vi har gjort så ett par år i rad nu att vi går dit innan säsongen drar igång, för sen är det så mycket båt där att det kan bli svårt att få en bra plats. Däremot så går vi till den södra delen av arkepilagen under högsäsong.
Tog en promenad upp på berget
 satt där en stund och beundrade utsikten.

På vägen ner stannade vi till vid vandrarhemmet och fick syn på drivved som dom spikat upp på en vägg och där drog dom ett streck för varje båt som går på grundet in till den lilla hamnen.

Så redan i år är det tre båtar som gått på där.
Vi är inte en bland dom.

Söndagen vandrade vi runt lite på bergen bl a över till andra sidan där man kan gå in i rännan och lägga till om man vill.
Sen spelade vi lite kort med fam Thörnkvist innan vi lagade mat och gav oss iväg tillbaka mot Hunnebo.
Det blåste mellan 7-11 m/s så vi satte bara genuan och höll en fart på ca 7,5 knop. Styrde in mot Hamnholmen, för det gungade en del, och vi hade fått det rakt i fören om vi gått raka vägen mot Hunnebo. Gick utsidan lilla Hamburgö vidare mot Dannemark ut på Valöhuvud och in via täresund. Frös som tusan när vi kom fram, då var det skönt att sätta sig i bilen med full värme på och åka hemåt.