2008

0718 Fredag Trollhättan

Vid 18-tiden åkte vi ner till båten, ska ta oss till Vänersborg ikväll för att sedan fortsätta över Vänern imorgon.

Stefan skulle tanka vatten innan vi åkte från båtgården, undertiden som jag åkte och handla, när jag kommer tillbaka så står han och tömmer dieseltanken på vanligt vatten. Att det kan vara så svårt att läsa vad som står på locket! Vid 21-tiden lämnade vi Trollhättan, och la till i Vänersborg 22,30. Efter att vi blivit bortglömda i slussen vid Brinkebergskulle, dom glömde släppa ut oss.

0719 Lördag Vänersborg

Steg upp 06,30 när vi skulle äta frukost kom Krister, 07,30 lämnade vi Vänersborg. Vi fick en fin tur genom Ekenäs skärgård via Läckö slott, kom upp till Sjötorp vid 17,30 tiden.

Löste biljett 4200 kr med rabatt för att vi är med i Thn;s båtklubb. Slussade upp 3 slussar, och fick lägga till utanför en skuta. Stefan o Krister tog Kurts bil hem till Trollhättan igen ( Stefan har en vecka kvar att jobba ) Kurt o Robban ska följa med mig i Göta kanal, hur ska detta sluta Kurt med ont i ryggen och Robban har aldrig varit med på den här båten. Lite orolig är jag faktiskt.

0720 Söndag Sjötorp 9,45 NM

Steg upp strax efter 07,30 Kurt kom ur sticken som en fällkniv. Vi åt frukost sen gjorde vi iordning och släppte loss, jisses vad nervöst. Redan i 1;a slussen blev det fel när slussvaktarinnan ville ha in oss brevid en jeannau 35:a det gick ju inte fanns inte plats för oss brevid varandra, fick backa ut igen och dom gjorde en rockád där inne så att vi fick lägga oss bakom den istället, sen flöt det på jättebra hela vägen till Töreboda, där stannade vi för natten.

0721 Måndag Töreboda 42,12 NM

Stack från Töreboda vid första broöppningen 09,00 Och idag har vi passerat dom trånga passagen vid Forsvik där man bara kan åka en båt i taget. Har tagit den första slussen neråt i Forsvik.

Seglade över Vättern med fulla ställ. Robban segla första gången i sitt liv. Kom in i Motala vid 18,30 tiden fullt i hamnen, la oss på kanalbåtens plats , men den fick plats ändå. Startade grillen Sofia Gustav o Barro kom och åt med oss. Hon verkade lite tagen och hade lite ont efter att dom opererat in porten åt henne idag. Jag lider med dig Sofia. Tittade på tv en stund innan vi lade oss.

0722 Tisdag Motala 23,4 NM

Vaknade innan klockan, var första båten in i slussen i Motala, märkte inte att vi slussade ens en gång det var bara 5 cm. Fick vänta i Borenshult 1 timme, det var båtar på väg upp, så vi passade på att ta en fika där. Sen segla vi med enbart genuan över sjön Boren. I Borensberg får man hjälpa till att slussa för dom är handdrivna så Robban hoppade iland och sprang runt så att portarna öppnades och stängdes. Efter det mötte vi kanalbåtarna Wasa Lejon och Diana, den första körde så fort att vi tog i botten när han passerade oss. Sen passerade vi en massa broar innan vi kom fram till Berg, 15 slussar blev det idag. Sofia och Barro kom till Berg. Mikael var också där en sväng. Duscha efter att Sofia åkt hem.

Gästhamnen i Berg ligger till höger i bild.

0723 Onsdag Berg

Idag har vi legat stilla i Berg, jag och Mikael har varit med Sofia på lasarettet när hon har fått cellgift, det gick bra hon fick sitta i en säng, och Mikael hade med sig datorn åt henne så hon kunde logga in på internet, och sen titta hon på Arn på dvd. Köpte en stor kulfender på biltema tror att vi kan behöva den när vi ska slussa hemåt sen.

Krister B kom när vi skulle gå upp till kanalrestaurangen och äta så han följde med dit, Kurt bjöd oss alla på maten och drycken, tackar så mycket det var riktigt gott. Efter det bjöd Robban på mjukglass i kiosken.

Sen åkte Krister hem och vi andra spelade minigolf, Sofia vann med 7 slag över mig sen kom Gustav och Robban och Kurt, Sofia vann med över 40 slag mot sista man.                            Satt i båten en stund och prata innan dom åkte hem, kramade henne mycket, nu kan det ta ett tag tills vi ses igen. Första slussning neråt imorgon är klockan 10,30

0724 Torsdag Berg 25,23 NM

Började slussa i Berg vid 10,30 tiden. Det var spegelblankt på Roxen och soligt och varmt 30 grader i skuggan. Det blev motorgång över sjön.

I Norsholm fick vi vänta på ett tåg. Och efter den slussen fick vi en riktig idiot med oss, Han höll på och bytte sida i slussarna efter vad som passade honom och vi andra skulle tydligen bara anpassa oss. Bråttom verkade han också ha varför vet jag inte, han skulle ut ur slussarna först helst även om han låg längst bak, jag blev tvungen att säga till honom rejält för att han inte skulle gå ihop med oss ut ur slussen. Närmare Söderköping hade han så bråttom att han höll på att bli klämd mellan slussväggen och porten, synd att det inte hände något värre där än att han tappade en fender, som Robban plockade upp, men han fick inte tillbaka den, vi sa att vi tappade den igen, pga hans beteénde. Vi stannade i en gästhamn innan Söderköping för slussvaktaren sa att det var fullt med båtar där nere, men idioten fortsatte och det kändes skönt att slippa honom.

0725 Fredag Söderköping

Klockan 11 gick vi in under bron till Söderköping och lade till i hamnen där, ska vänta på Stefan här, (han jobbar sista dagen idag och sen sticker han iväg direkt efter jobbet.) Har gått runt och tittat lite, Robban och jag var till affären och handlade lite.Köpte ett nytt överkast till Sofias säng för halva priset och en karaff med härdat glas med strumpa till.

När Stefan kom gick vi ut och åt mat, jag och Kurt åt en torr hamburgare inge god alls. Undertiden har vi tvättat, men maskinen har strulat så det blev inte färdigt förrän klockan 23,30 och vi började 19,00.

Sofia ringde hon tror att hon har börjat tappa hår. Stackars liten Fia.